Dit is waarom je koffie en thee beter niet met déze voedingsmiddelen kunt combineren Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit is waarom je koffie en thee beter niet met déze voedingsmiddelen kunt combineren

Drink jij het liefst de hele dag door thee? Of kom jij de dag niet door zonder koffie? Let dan goed op. Koffie en thee kunnen namelijk je ijzeropname beïnvloeden. We leggen je uit hoe dat zit en wanneer je op moet letten.

En ook déze voedselcombinaties kunnen ervoor zorgen dat je lichaam meer of minder ijzer uit je eten op kan nemen.

Invloed van koffie en thee op je ijzeropname

Drink je naast je maaltijd graag een kopje koffie of thee? Dan kan het zijn dat je niet alle voedingsstoffen uit je eten even goed opneemt. De tannines en polyfenolen in koffie en thee remmen namelijk de ijzeropname in je lichaam. Dat betekent gelukkig niet dat je nooit meer koffie of thee zou moeten drinken, maar het is wel goed om hier alert op te zijn. Zeker als je al kampt met een ijzertekort.

Vooral non-heemijzer, dat afkomstig is van plantaardige bronnen, is minder goed op te nemen door je lichaam dan heemijzer, dat afkomstig is van dieren. Als je dus een plantaardig dieet volgt en je je ijzer goed op peil wilt houden, is het verstandig om de koffie en thee naast je maaltijd te laten staan. Maar ook bij een hele ijzerrijke maaltijd mis je dus de voordelen als je daarnaast koffie of thee drinkt. Ook fytaat in granen en peulvruchten belemmeren de opname van non-heemijzer. Als laatste vermindert calcium de opname van zowel heemijzer als non-heemijzer. Koffie of thee met melk tijdens het eten is dus al helemaal af te raden.

IJzeropname bevorderen

Maar gelukkig zijn er ook voedselcombinaties die de ijzeropname juist kunnen verbeteren. Zo zorgt vitamine C ervoor dat je non-heemijzer uit plantaardige bronnen beter kunt opnemen. Daarom is het goed om bij elke maaltijd groente of fruit te eten, om je lichaam een handje te helpen.

Is het nuttig om ijzer bij te slikken?

De kans dat je een ijzertekort oploopt is gelukkig niet groot. Je lichaam kan zelf meer ijzer uit je voeding halen als er een tekort op de loer ligt. Volgens het Voedingscentrum zorgt een gevarieerd eetpatroon er bij de meeste mensen voor dat ze voldoende ijzer binnenkrijgen. Supplementen of multivitaminen zijn daarom doorgaans niet nodig. Wil je toch ijzerpillen slikken? Overleg dan eerst met de huisarts of dit voor jou echt nodig is.

Bron | Mind Body Green, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden