null Beeld Pexels
Beeld Pexels

Dít is waarom groente-pizzabodems eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn

Pizza staat helaas niet direct bovenaan het lijstje met gezond eten. Al zie je tegenwoordig steeds vaker pizzabodems gemaakt op basis van groenten in de schappen liggen en dat klinkt eigenlijk best gezond. Toch? Maar zijn die groente-pizzabodems nou echt zoveel beter?

Een pizza met vier kazen, een klassieke margherita of kies je liever voor een krokante korst met pittige pepperoni? Het water loopt ons al in de mond als we alleen al aan pizza denken. Maar gemiddeld zitten er al gauw meer dan 800 calorieën in een pizza en dan hebben we het nog niet eens gehad over de hoeveelheid zout, koolhydraten en vetten. Lekker, maar dus niet perse gezond!

Bietenbodem

Gelukkig liggen er sinds een paar jaar steeds vaker groente pizzabodems in de schappen. Zo kun je kiezen voor een pizzabodem gemaakt van bloemkool, biet, spinazie of wortel. Op de verpakking staat dat er meer dan 30% groente in zit. Dus je zou denken dat je met zo’n groente pizzabodem de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente van 250 gram per dag wel haalt. Win-win! Maar is dat nou echt zo?

‘Groentepoeder’

De groenten in de pizzabodem worden van tevoren gewogen en daarna wordt er poeder van gemaakt. Het vocht wordt eruit gehaald en hierdoor blijft er een stuk minder van de oorspronkelijke hoeveelheid groente over. De ‘groente-poeder’ wordt uiteindelijk weer verwerkt in de pizzabodem. Op het etiket staat vaak het oorspronkelijke gewicht vermeld, maar dat is nog maar een klein gedeelte van wat er eigenlijk echt aan groente in zit. Wettelijk gezien mag je op het etiket uitgaan van het startgewicht van de groenten en hierdoor lijkt het dus alsof er meer groenten in zit, meldt Plusonline.

Vaak worden er volgens de Consumentenbond ook nog extra stoffen zoals suiker en zout toegevoegd aan de groente-bodems voor meer smaak en dat is dan weer niet zo gezond. Je gaat er misschien van uit dat je met een groente-pizzabodem minder koolhydraten eet, maar vaak wordt er tarwebloem aan de groente-pizzabodems toegevoegd en dat is dan juist weer heel koolhydraatrijk.

Is het dan nog wel gezond?

Er zitten heus nog wel wat vitamines en mineralen in het groentepoeder, maar de gezonde vezels ontbreken. Ook moet je op echte groente kauwen en juist dat is goed voor je spijsvertering.

Bron: Plusonline, Consumentenbond

Lisa VermeijPexels
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden