Blog Alies  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Dít is waarom een slaaptracker niet zo onschuldig is als het lijkt

Niemand hoeft jou nog uit te leggen wat goed zou werken voor een goede nachtrust, want jij kent de ‘slaapregels’ als geen ander. Je drinkt geen cafeïne meer na het middaguur, legt je beeldschermen weg voor het slapen gaan en telt je slaap-uren dwangmatig. Toch lig je geregeld wakker. Je voelt je vermoeid overdag en ziet er tegenop om naar bed te gaan. Herkenbaar? Misschien heb je last van een slaapstoornis.

Slaapexpert Alies Coster vertelt je er meer over.

Ongezonde obsessie

Wat begon bij een goed voornemen, is een uit de hand gelopen obsessie geworden: slaap. Hoe frustrerend is het om zo goed je best te doen voor iets, wat uiteindelijk niet wil lukken?! Het kan zijn dat je last hebt van orthosomnia, een slaapstoornis waarbij mensen een ongezonde obsessie ontwikkelen om de perfecte nachtrust te creëren. De term ‘orthosomnia’ (ortho betekent ‘goed’ en somnia ‘slaap’) werd pas in 2017 voor het eerst in wetenschappelijk onderzoek gebruikt. Het woord refereert aan orthorexia, wat een ongezonde focus op gezond eten betekent.

Omdat orthosomnia een vrij jonge tak is van de wetenschap, bestaat er nog geen eenduidige definitie voor. Ook weten we hierdoor nog niet precies hoeveel mensen last hebben van deze stoornis. Wat we wel weten, is dat deze slaapstoornis regelmatig voorkomt bij algemeen goede slapers. Zij hebben een enorme drang om hun slaapscores zodanig te verbeteren, dat hun slaap er uiteindelijk onder lijdt.

Slaaptrackers

De meeste studies die gedaan zijn naar orthosomnia, leggen een relatie met het gebruik van slaaptrackers. Wanneer de slaap wordt gemeten met een gadget en de slaap niet optimaal lijkt te zijn, raken mensen bezorgd en gaan ze actief aan de slag om hun slaap te verbeteren. In principe is het goed om aandacht te besteden aan je slaap. Wanneer dit een obsessie wordt, houd je jezelf er alleen maar mee wakker. Zo kom je in een negatieve spiraal van machteloosheid, frustratie en stress.

Slaapsysteem resetten

Als je je herkent in dit verhaal, is het een idee om je ‘slaapsysteem’ te resetten. Dit klinkt makkelijker dan het is, zeker als je dit langere tijd dwangmatig wél gedaan hebt. Je slaap niet meer tracken, zal je aanvankelijk meer stress bezorgen. Geen zorgen, op een gegeven moment wordt dit minder. Vertrouwen hebben in jezelf is belangrijk om van je orthosomnia af te komen. Dit kun je stimuleren door een fijne plek te maken van je slaapkamer en door elke ochtend drie positieve dingen aan de nacht op te schrijven. Je mag hierin best creatief zijn. Als je pas na een (paar) uur in slaap viel, kan je zeggen: “ondanks dat ik wakker was, ben ik uiteindelijk tóch in slaap gevallen”. Zo maak je een positieve associatie met slaap en creëer je een rust die je helpt bij een goede nachtrust.

Moet je dan helemaal geen slaaptrackers meer gebruiken? Wanneer je merkt dat je het lastig vindt om motivatie te vinden om te gaan slapen, kan het handig zijn om je slaap op te meten. Het gebruik van een slaaptracker maakt je namelijk extra bewust van je slaap(gedrag). En ik zeg maar altijd zo: bewustwording is de eerste stap naar verandering. Gebruik die tracker dus vooral als het je helpt om een betere nachtrust te bewerkstelligen. Als je merkt dat het je eerder stress oplevert, doe het dan niet.

Over psycholoog en slaapexpert Alies Coster

alies coster header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Alies CosterGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden