Dit is het verband tussen ADHD en een burn-out Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit is het verband tussen ADHD en een burn-out

We leven in een wereld waarin prestatie en snelheid voorop staan. Veel mensen ervaren hierdoor burn-out-problemen. Vooral voor mensen met ADHD kan dit erg vervelend zijn, aangezien zij hier extra gevoelig voor zijn. In dit artikel leggen we je uit wat het verband is tussen ADHD en een burn-out.

Ook geven we je tips hoe je er het beste mee om kunt gaan.

ADHD in het kort

In het kort: ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Het is een stoornis waarbij je vaak druk en snel afgeleid bent. Veel mensen denken bij ADHD alleen aan hyperactiviteit, maar er komen veel meer symptomen bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Snel afgeleid zijn
  • Dingen tegelijkertijd willen doen
  • Impulsief zijn

  • Chaotisch zijn in zowel doen als denken
  • Rusteloosheid
  • Moeite hebben met ontspannen
  • Snel gefrustreerd zijn
  • Altijd actief of met iets bezig zijn
  • Moeite hebben met plannen

Verschillende vormen van ADHD

Er zijn drie verschillende vormen van ADHD te onderscheiden: ADHD-H, ADHD-I en ADHD-C.

ADHD-H (Hyperactive/Impulsive)
Mensen met ADHD-H kunnen moeilijk stilzitten, bewegen veel en zijn ‘drukker dan normaal.’ Zij zijn impulsief en doen vaak dingen zonder daar eerst over na te denken.

ADHD-I (Inattentive)
Bij deze vorm van ADHD ben je snel afgeleid. Je vindt het moeilijk om je aandacht bij je werk te houden en droomt vaak weg, terwijl alles om je heen gewoon doorgaat. Dit heb je zelf niet goed in de gaten.

ADHD-C (Combined)
Dit is een combinatie van de twee bovenstaande vormen van ADHD. Je hebt moeite met stilzitten, je brein draait op volle toeren en je kunt je moeilijk concentreren. In het geval van ADHD-C valt het vaak het meest op dat je ‘drukker bent dan normaal.’

Het verband tussen ADHD en een burn-out

Na alle kenmerken op een rij te hebben gezet, kunnen we zien dat mensen met ADHD gevoelig zijn voor een burn-out. Je bent continu druk in je hoofd en verliest het overzicht doordat je veel prikkels ervaart. Doordat je altijd het gevoel hebt dat je ‘aan’ staat kun je moeilijker ontspannen, wat natuurlijk wel heel belangrijk is om een burn-out te voor te zijn.

Lees ook: Wat zijn de effecten van koffie op mensen met ADHD?

ADHD met een burn-out

Hoe voelt het om te kampen met een burn-out wanneer je ADHD hebt? Burn-out expert Ilonka van Galen legt het uit bij WENDY. “Het voelt alsof je met één voet op het gaspedaal trapt, de andere voet staat klaar om af te remmen. Bij een burn-out ben je letterlijk opgebrand. Je bent fysiek en emotioneel compleet uitgeput en het energieniveau is gedaald naar een dieptepunt. Je bent voor een langere periode over je eigen grenzen heen gegaan.”

Volgens van Galen is het in de eerste instantie belangrijk om de burn-out te accepteren en rust te nemen, ondanks alle onrust die je in je lichaam voelt. “Zonder rust en acceptatie kun je niet werken aan het herstel”, vertelt ze.

Tips bij ADHD en een burn-out

Hoewel het bij burn-outklachten belangrijk is om contact op te nemen met je huisarts zijn er wel wat dingen die je zelf kunt doen, om tot die tijd te helpen. We hebben er een aantal voor je op een rij gezet.

1. Luister naar rustige muziek
Wanneer je veel stress, prikkels en drukte ervaart kan het helpen om naar muziek te luisteren. Zoek een rustige plek op en ga zitten of liggen. Sluit je ogen en adem rustig in en uit. De muziek kan ervoor zorgen dat je hartslag daalt en je je ontspannen voelt.

2. Probeer te ontspannen voor het slapen
Veel mensen met ADHD hebben moeite om in slaap te vallen en/of zijn ‘s avonds nog druk bezig met andere dingen. Hierdoor kunnen zij sneller last krijgen van een slaaptekort. Het kan helpen om je telefoon van tevoren weg te leggen, je gedachten op te schrijven of een warm bad te nemen. Door elke avond tijd vrij te maken voor ontspanning, is de kans groter dat je beter slaapt.

3. Beweeg voldoende
Door voldoende te bewegen raak je al je overtollige energie sneller kwijt, waardoor het makkelijker is om te ontspannen. Ook tijdens het werken is het verstandig om korte pauzes te nemen en even naar buiten te gaan. Hierdoor geef je jezelf meer ruimte om later met meer rust verder aan de slag te gaan.

4. Ga aan de slag met een takenlijstje
Mensen met ADHD ervaren veel chaos en vinden het vaak moeilijk om te plannen. Probeer daarom te werken met korte takenlijstjes en plan steeds één activiteit tegelijkertijd in. Hierdoor houd je voor jezelf meer overzicht en blijven je taken overzichtelijk.

5. Ga in gesprek met een deskundige of andere mensen met ADHD
Natuurlijk zijn de meeste tips makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je het gevoel dat je kampt met een burn-out of wil je een burn-out voorkomen? Dan kan het goed zijn om in gesprek te gaan met bijvoorbeeld een coach. Hij of zij leert je beter om te gaan met bepaalde situaties, waardoor je jezelf beter leert kennen. Daarnaast kan het fijn zijn om te praten met andere mensen met ADHD. Dat kan je een stukje herkenning meebrengen en je het gevoel geven dat je niet de enige bent. Door de verhalen van anderen, leer je zelf hoe je met bepaalde situaties om kunt gaan.

Bron | Wendyonline, liberi.nl, hersenstichting

Lisa MancheGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden