GABA Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Gezondheid

Dit is GABA en deze invloed heeft dit stofje op je nachtrust

GABA staat voor gamma-aminoboterzuur. Het is een neurotransmitter, een stofje dat signalen doorgeeft in de hersenen tussen zenuwcellen of spiercellen. Ieder mens maakt dit stofje vanzelf aan in het brein. Maar door bijvoorbeeld veroudering kan de hoeveelheid GABA afnemen. Daarom zou je kunnen kiezen voor supplementen.

Wij leggen alle voor- en nadelen van GABA uit en hoe deze neurotransmitter invloed heeft op je slaap.

Wat is GABA?

De belangrijkste functie van GABA is het remmen van van bepaalde signalen in de hersenen en het centrale zenuwstelsel. Doordat GABA deze signalen blokkeert, blijf jij kalm en rustig. GABA kun je dus zien als een soort natuurlijke rustgever. Je kunt je daarom waarschijnlijk wel voorstellen dat GABA ook invloed heeft op je slaap, aangezien je daarvoor rust nodig hebt. Maar het stofje helpt ook bij stressklachten en angstgevoelens.

Vermindering bij ouder worden

GABA maakt ieder mens dus natuurlijk aan. Maar naarmate je ouder wordt, maak je steeds minder van dit zo nodige stofje aan. Je kunt de vermindering van GABA merken aan spieren die moeilijker kunnen ontspannen én gedachten die maar blijven razen door je hoofd.

GABA in voedsel

Om de rust weer terug te krijgen kan een supplement dus helpen. Maar ook in bepaalde voedingsmiddelen zit deze neurotransmitter verstopt. (Blad)groenten, zoals bijvoorbeeld spinazie en broccoli, soja- en tuinbonen, noten en zaden, zoals amandelen en walnoten, tomaten, bananen en eieren kunnen allemaal worden genuttigd als je wat extra GABA kunt gebruiken.

Lees ook: Dit is waarom je koffie en thee beter niet met déze voedingsmiddelen kunt combineren

GABA en slapen

Nu je weet wat GABA is en hoe je deze stof kunt herkennen, wil je waarschijnlijk weten hoe GABA kan helpen bij een betere nachtrust. Bekende slaappillen die mensen gebruiken bij slaapproblemen, activeren de natuurlijke GABA. In een onderzoek uit 2008 werden slechte slapers met goede slapers vergeleken. Belangrijk was dat de slechte slapers geen slaapmedicatie gebruikten om hun probleem op te lossen. De slechte slapers die al meer dan tien jaar last hadden van hun slapeloosheid bleken wel 30% minder GABA in hun lichaam te hebben dan de goede slapers. Uit een onderzoek uit 2016 blijkt dat ook de diepe slaap, de REM-slaap, verlengd wordt door GABA (supplementen).

GABA als supplement

GABA is volkomen veilig. In augustus 2015 is dit supplement door de Europeese Voedsel en waren Authoriteit beschouwd als veilig voor consumptie. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je een te hoge dosering binnen krijgt van GABA. Toch moet je met bepaalde medicatie wel oppassen. Antidepressiva heeft vaak interactie met GABA en ook alcohol en dit stofje worden niet samen aangeraden. Daarnaast zorgt GABA voor een lage bloeddruk. Dit kan voordelig zijn, maar slik je al medicijnen voor je bloeddruk, kan je bloeddruk dus zomaar opeens te laag worden. Raadpleeg daarom altijd een arts voordat je GABA supplementen wilt gaan innemen.

Wil je starten met GABA, begin dan met een kleine dosering (200 mg) en bouw dit eventueel langzaam op tot maximaal 800 mg. Naast dat de gevoeligheid voor de dosering per persoon kan verschillen, kan ook de tijd waarin je de werking van GABA werkt verschillen. Uit een klinische studie die de kalmerende invloed van GABA op de hersenen onderzocht, bleek dat na 60 minuten de hersengolven kalmeerde. Maar een slaaponderzoek in 2016 wees uit dat de stof na 30 minuten al in het bloed zat. Heb je moeite met doorslapen, dan wil je GABA dus misschien vlak voor het slapen innemen, terwijl iemand die moeite heeft met in slaap komen juist een uurtje voor het slapen gaan wil beginnen met het supplement.

Nadelen van GABA?

Zoals we al eerder vertelden is GABA een heel veilig stofje. Toch kunnen er altijd bijwerkingen ontstaan. Merk je vermindering van eetlust, misselijkheid, duizeligheid, verstopping en een brandende keel, dan kan het goed zijn om even te stoppen met de supplementen. Sowieso kan het geen kwaad om af en toe een pauze in te lassen. Als je elke dag heel veel GABA tot je neemt kun je op ten duur minder gevoelig worden voor de positieve effecten. Je zou dus een dag in de week geen supplement kunnen innemen of na een lange periode een week lang te stoppen met GABA.

Bron | Slaapwijzer, Vitakruid, Consiouz, Betternights, Superfoodsonline, Slaapwijsheid, Mindbodygreen

Paulien BergwerffGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden