Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Makkelijk fit blijven? Ga dan eens vaker slenteren

slenteren-op-het-strand.jpg

Met die hoge temperaturen in de zomer heb je waarschijnlijk iets minder zin om heel veel te bewegen, of in een sportschool te staan. En corona heeft er ook voor gezorgd dat je je minder verplaatst (hebt) waarschijnlijk. Toch is het wel fijn om fit te blijven, maar er zijn ook andere manieren om fit te blijven. Scharrelen, slenteren en je energie over de dag verdelen is volgens experts voldoende om gezond te blijven.

“Wat je ook doet: neem er de tijd voor en geniet. Een kwartiertje sporten in je volle agenda proppen: dat moet je niet willen”, zegt Frank Backx, sportarts en hoogleraar klinische sportgeneeskunde bij UMC Utrecht.

Hoe het niet moet

7-minute work-outs of een wekelijkse hittraining van 30 minuten, het zet geen zoden aan de dijk volgens hoogleraar Frank Backx. “Voor het aanleren van een gezonde en actieve leefstijl is snelheid een slechte raadgever. In korte tijd intensief trainen is alleen weggelegd voor zeer gevorderde sporters”, zegt hij. Volgens de hoogleraar is dat voor veel ongetrainde mensen te zwaar en dat geldt zelfs voor beginnerscursussen voor hardlopers onder deskundige begeleiding. Uit zijn onderzoek dat in 2019 in het Journal of Science and Medicine in Sport werd gepubliceerd, blijkt zelfs dat een kwart van de deelnemers bij zo’n hardloopcursus, voortijdig afhaakt. En bijna de helft liep langdurige blessures op tijdens de cursus. Knieblessures kwamen het meest voor (25 procent), gevolgd door letsel aan rug, heup, lies (15,4 procent) en achillespees (14,4 procent).

Lees ook:
Meer bewegen zonder te gaan sporten: het kan met deze 16 tips

In vorm blijven

Maar hoe moet het dan wel? Volgens Backx is het belangrijk om de tijd te nemen en rustig en gedoseerd te trainen. “Dat geldt nog meer voor mensen met een chronische aandoening of overgewicht. Die zijn gebaat bij vormen van beweging zoals fietsen, zwemmen of tuinieren.” Het voordeel is dat je dan geen last hebt van de schokbelasting die de pezen, spieren en gewrichten te veel onder druk zet. Hans Savelberg, bijzonder hoogleraar academisch onderwijs in beweging, doet er nog een schepje bovenop. “Het idee dat je móet sporten om gezond te blijven, is een misvatting. Laten we relaxed doen”, zegt hij.

Lees ook:
Met deze tips blijf je fit zonder naar de sportschool te gaan

Slenterstudie

In 2013 deed Hans Savelberg een onderzoek met kleine groepen studenten naar wat het effect van slenteren heeft op je gezondheid. Het experiment bestond uit drie onderdelen. Bij het eerste onderdeel moest de groep studenten vier dagen de hele dag zitten, waarbij alleen een toiletbezoek was toegestaan. Bij het tweede onderdeel moest de groep weer vier dagen zitten met dagelijks één uur sporten als onderbreking en bij het laatste onderdeel moest de groep de hele dag door een beetje in beweging blijven: af en toe een trap oplopen, naar de keuken lopen of een wandelingetje van een paar minuten maken, slenteren dus. Wat denk je: het derde onderdeel leverde de gezondste bloedwaarden op. De insulinegevoeligheid verbeterde het sterkst en de cholesterolwaarden waren het laagst. Het advies van de hoogleraar luidt: “Ga gewoon elk half uur drie tot vijf minuten bewegen.” En blijf vooral relaxed.

Bron | De Volkskrant
Beeld | Getty Images

Ook interessant