Invloed darmen op hormonen overgang Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dít is de invloed van je darmen op je hormonen in de overgang

Opvliegers, stemmingswisselingen en slaapproblemen: het zijn bekende klachten in de overgang. Waarschijnlijk weet je wel dat dit met een verandering van je hormonen te maken heeft, maar minder bekend is dat ook je darmen invloed hebben op die hormonen in de overgang. We leggen je uit hoe dat zit.

Veel vrouwen zien overgangsklachten als iets dat ze moeten ondergaan, maar door je darmgezondheid op peil te houden kan het je wel degelijk vervelende symptomen besparen.

De invloed van je darmen op je hormonen in de overgang

Tijdens de overgang veranderen je hormoonspiegels. Je maakt hierdoor minder oestrogeen en progesteron aan. Dit kan verschillende bekende overgangsklachten veroorzaken, zoals: stemmingswisselingen, opvliegers, geen zin in seks, hoofdpijn, slecht slapen en gewrichtspijn. Maar wat veel minder bekend is, is dat je darmen ook invloed hebben op de symptomen die je in de overgang ervaart. In je darmen zit namelijk het oestroboloom, dat zijn bacteriën en schimmels die het circulerende oestrogeen beïnvloeden en dus effect hebben op het oestrogeengehalte in je lichaam.

Aan Well + Good legt hormoongezondheidsexpert Mindy Pelz uit dat wanneer je de bacteriën en schimmels waaruit het oestroboloom bestaat niet in je darmen hebt, je het oestrogeen niet kunt afbreken. En als het oestrogeen niet kan worden afgebroken en gemetaboliseerd, kan het zijn werk niet goed doen. Hierdoor kan het niet goed bijdragen aan je stemmingsregulatie, cognitieve functies en je huid- en haargezondheid. Daardoor kun je dus meer overgangsklachten krijgen.

Hoewel artsen en wetenschappers nog niet precies weten wat er tijdens de overgang precies in het oestroboloom gebeurt, is het wel bekend dat als het oestromboloom goed werkt – dus als de bacteriën en schimmels het oestrogeen afbreken - de kans op een stortvloed aan overgangsklachten minder is.

Kun je de bacteriën en schimmels in het oestroboloom zelf vergroten?

Hormoonexpert Aviva Romm legt aan Well + Good uit dat het oestroboloom uit ongeveer 60 verschillende soorten bacteriën en schimmels kan bestaan. Daarbij geldt: hoe meer soorten je hebt, hoe beter het is. Maar daarmee rijst ook de vraag: kun je die bacteriën en schimmels dan zelf vergroten? Volgens Romm en Pelz kun je het beste je zorgen voor een algehele goede darmgezondheid. Vooral een gevarieerd eetpatroon met vezels, polyfenolen en pre- en probiotica kan bijdragen aan een grotere diversiteit van bacteriën en schimmels in je darmen. Denk hierbij vooral aan fruit, groenten (ook gefermenteerd), noten, zaden, specerijen en kruiden. Romm voegt daar aan toe dat ook gezonde vette, zoals in vette vis, avocado en olijfolie kunnen helpen om je darmen gezond te houden.

Lees ook: Dít zijn vaak de eerste symptomen van de overgang

Voedingsmiddelen vermijden

Er zijn ook een paar voedingsmiddelen die een negatieve invloed kunnen hebben op je darmen, wat vervolgens weer effect kan hebben op je hormonen en de mate van klachten in de overgang. Dat zijn bewerkte voedingsmiddelen en suikers. Die kun je dus het beste zoveel mogelijk vermijden.

Een goede nachtrust

Als laatste helpt niet alleen een gezond voedingspatroon overgangsklachten te voorkomen, maar is ook een goede nachtrust heel belangrijk om je oestroboloom goed werkend te houden. En als dat oestroboloom goed werkt, dan is ook de kans op overgangsklachten in de nacht weer kleiner. Toch is een goede nachtrust krijgen makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je al last hebt van klachten zoals nachtelijk zweten of andere slaapproblemen door de menopauze. Om in deze periode toch zo goed mogelijk te slapen is het verstandig om zware maaltijden, cafeïne en alcohol zoveel mogelijk te vermijden voor het slapengaan, bij opvliegers kruiden en zuur eten te laten staan en luchtige nachtkleding te dragen. Ook helpt regelmatige lichaamsbeweging en voldoende ontspannen om ’s avonds beter te slapen.

Bron | Well + Good, Slaapcoach
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden