Vrouw op zoek naar eten in koelkast Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit is de invloed van het tijdstip waarop je eet

We weten allemaal dat ’s avonds laat eten niet zo’n goed idee is, maar waarom eigenlijk? Maakt het tijdstip waarop we eten uit, als je gedurende de dag een vast eetpatroon aanhoudt? Een nieuwe studie geeft antwoord op die vraag door mensen te vergelijken die hetzelfde voedsel aten, maar op verschillende tijdstippen op de dag.

De studie, waar zestien mensen met overgewicht of obesitas aan meededen, was zorgvuldig gepland om andere mogelijke oorzaken van gewichtstoename uit te sluiten. “Hoewel er andere studies zijn geweest die hebben onderzocht waarom laat eten gepaard gaat met een verhoogd risico op obesitas, is dit wellicht de best gecontroleerde samenstelling en timing van maaltijden, lichaamsbeweging, slaap, kamertemperatuur en blootstelling aan licht,” zei senior auteur Frank Scheer, directeur van het Medical Chronobiology Program.

Alle deelnemers waren verder in goede gezondheid, zonder diabetes en hadden regelmatige lichaamsbeweging. Ze hielden zich gedurende het onderzoek ongeveer drie weken aan een strikt gezond slaapschema en kregen gedurende drie dagen voor aanvang van het laboratoriumexperiment maaltijden op vaste tijdstippen.

Maaltijden op vaste tijdstippen

De deelnemers werden vervolgens in twee groepen verdeeld. De ene groep at calorie-gecontroleerde maaltijden om acht uur ’s morgens, twaalf uur ’s middags en vier uur ’s middags, terwijl de andere groep dezelfde maaltijden vier uur later at, om twaalf uur ’s middags, vier uur ’s middags en acht uur ’s avonds. Metingen van honger en eetlust werden achttien keer gedaan, terwijl testen van lichaamsvet, temperatuur en energieverbruik op drie afzonderlijke dagen werden gedaan.

Na een pauze van enkele weken werd de procedure omgedraaid. Degenen die eerder hadden gegeten, gingen naar de groep die later at en omgekeerd. “We ontdekten dat vier uur later eten een aanzienlijk verschil maakt voor ons hongergevoel, de manier waarop we calorieën verbranden na het eten, en de manier waarop we vet opslaan,” zegt Nina Vujović, onderzoeker bij de afdeling slaap en circadiane stoornissen in het Brigham and Women’s Hospital in Boston. “Samen kunnen deze veranderingen verklaren waarom laat eten in verband wordt gebracht met een verhoogd risico op obesitas dat in andere studies wordt gerapporteerd.”

Meer trek, minder vetverbranding

Uit de resultaten bleek dat het hongergevoel verdubbelde bij degenen die ’s nachts aten. Mensen die later op de dag aten, gaven ook aan zin te hebben in zetmeelrijke en zoute voedingsmiddelen zoals vlees en minder in zuivelproducten en groenten. Het antwoord op de vraag: ‘Maakt het tijdstip waarop we eten uit als je voedingspatroon consistent wordt gehouden?’ is dus: ‘ja’. Later op de dag eten verdubbelt de kans op meer honger. Door te kijken naar de resultaten van bloedtesten konden de onderzoekers zien waarom. De niveaus van leptine, een hormoon dat ons vertelt wanneer we vol zitten, waren verlaagd bij late eters. De niveaus van het hormoon ghreline, dat onze eetlust opwekt, steeg juist.

Een groot ontbijt

Als je voortdurend honger hebt, kan een groot ontbijt ’s morgens helpen je eetlust te remmen. “Deze veranderingen in eetlustregulerende hormonen passen goed bij de toename van honger en eetlust bij laat eten,” zegt Scheer. Wanneer de deelnemers later op de dag aten, verbrandden zij ook langzamer calorieën dan wanneer zij op vroegere tijdstippen aten. Bij het testen van lichaamsvet werden veranderingen gevonden in genen die van invloed zijn op hoe vet wordt verbrand of opgeslagen, zo blijkt uit de studie.

Bron | CNN

Sanne van der LindenGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden