Fruit in de supermarkt. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Dit is de invloed van fruit eten op je gewicht

Wil je wat kilo's kwijtraken, maar vraag je je af wat de invloed is van fruitsuikers en toegevoegde suikers op je lichaam en je gewicht? Desiré van der Kruk, diëtist van Jouw foodplan legt het uit.

Suiker- en koolhydraatarme diëten zoals keto zijn de afgelopen jaren enorm in populariteit toegenomen. En met het toenemende bewijs dat te veel suiker je kans op obesitas, diabetes type 2, tandbederf en zelfs hartaandoeningen kan vergroten, is het geen wonder dat meer consumenten frisdrank, snoep en gesuikerde ontbijtgranen laten staan.

Maar hoe zit dit met natuurlijke suikers zoals in fruit? Sommige mensen zijn van mening dat je je fruitinname moet beperken wanneer je moet afvallen. De gedachte hierachter is dat je lichaam het verschil niet ziet tussen fruitsuikers en toegevoegde suikers. In hoeverre klopt dit?

Het effect van vezels

Het klopt dat natuurlijke suiker ook gewoon suiker is. Je lichaam ziet geen verschil of dit zoete goedje toegevoegd of natuurlijk is. Er is echter een grote maar: als je fruit eet, consumeer je niet alleen suiker, je krijgt ook een hele reeks gezonde voedingsstoffen binnen, zoals vezels, vitamines en antioxidanten.

Vezels, met name de oplosbare vezels in fruit, vertragen de opname van suiker. De suiker in fruit wordt opgeslagen in cellen waar ook vezels zitten. Die ingebouwde vezels zorgen ervoor dat je spijsverteringskanaal meer tijd nodig heeft om de suiker af te breken. Het eten van fruit verhoogt je bloedsuikerspiegel, maar op een langzame en gecontroleerde manier, waardoor je voller zit en minder snel overeet.

Fruit en afvallen

Fruit bevat gezonde voedingsstoffen en wordt in verband gebracht met een kleinere kans op obesitas, diabetes en hart-en-vaatziekten. Maar wist je dat het eten van voldoende fruit je zelfs kan helpen afvallen?

Een 24 jaar durend onderzoek van Harvard onder 118000 deelnemers laat positieve resultaten zien. Deelnemers die in een periode van vier jaar een extra dagelijkse portie fruit aten, verloren gemiddeld 2,5 ons. Het soort fruit lijkt ook uit te maken. Een dagelijkse portie bosbessen, appels of peren was geassocieerd met een gewichtsverlies van 6 ons. Dit lijkt niet zo veel, maar de meeste mensen komen juist aan met de jaren.

Vruchtensap en afvallen

Vruchtensap drinken wordt geassocieerd met obesitas Je kunt wel aankomen wanneer je fruit in de vorm van vruchtensap consumeert. Nu is één glas sap niet zo’n probleem, maar het is een ander verhaal wanneer je er liters van wegdrinkt per week. Gezondheidsexperts vergelijken vruchtensap vaak met frisdrank. Nu hoor ik je denken: sap bevat toch veel voedingsstoffen?

Helaas zijn de gezondheidseffecten van sap heel anders dan die van een heel stuk fruit. Tijdens het persen gaan vezels verloren. De fruitsuikers worden gemakkelijk opgenomen door je lichaam en verhogen je bloedsuikerspiegel snel. Deze suikerboost kan je vetopslag bevorderen.

Uit toenemend onderzoek blijkt dat het drinken van vruchtensap in verband kan worden gebracht met obesitas, vooral bij kinderen. Een onderzoek onder 168 kinderen in de voorschoolse leeftijd toonde aan dat kinderen die dagelijks 355 ml of meer vruchtensap drinken veel vaker obesitas hebben.

Fruit in een gezond dieet

Probeer je af te vallen en gezonder te eten? Laat fruit vooral niet weg. Het kan je juist helpen om wat gewicht te verliezen. Houd er echter rekening mee dat het toevoegen van meer voedingsmiddelen aan je dieet niet helpt bij het afvallen, tenzij het een ander voedingsmiddel vervangt, zoals koekjes en snoep.

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Desiré van der KrukGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden