null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit is de invloed van de overgang op je haar(groei)

Tijdens de overgang zijn je hormonen in disbalans. Het is algemeen bekend dat dit veel invloed heeft op je vruchtbaarheid, stemming en lichaamsgewicht. Maar wist je dat de overgang ook een negatieve invloed kan hebben op je haar(groei)?

Bij vrouwen die in de overgang zijn neemt de hoeveelheid van het vrouwelijke hormoon oestrogeen in het lichaam drastisch af. Dit kan soms wel oplopen tot 80 procent. Tegelijkertijd daalt, in mindere mate, ook het niveau van de mannelijke hormonen in ons bloed. Dit zorgt er voor dat je last kunt krijgen van haaruitval. De mate waarin dat gebeurt, is per persoon verschillend.

Lichaamshaar

Door de blijvende verandering in de hormoonhuishouding merken de meeste vrouwen tijdens de overgang dat hun hoofdhaar aanzienlijk dunner wordt. Daarnaast verliest het zijn glans en voelt het droger aan. Ook de hoeveelheid en textuur van je lichaamshaar op andere plekken kan tijdens de overgang veranderen. Het kan zijn dat je schaamhaar bijvoorbeeld donker, dikker en taaier aanvoelt, maar in sommige gevallen kan de hoeveelheid schaamhaar ook juist afnemen.

Extra factoren

Kleur, lengte en soort haar hebben geen invloed op de mate waarin je last krijgt van haaruitval. Wel valt haaruitval over het algemeen eerder op bij vrouwen met lang en donker haar. Ook de stress die met de overgang gepaard gaat, heeft een negatieve invloed op je haar(groei). Heb je naast haaruitval ook andere klachten zoals koude handen en voeten? Dan kan het verstandig zijn om een bezoekje te brengen aan de huisarts. Een verminderde werking van het schildklierhormoon kan namelijk ook bijdragen aan extra haarverlies.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?

Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Tips voor gezond haar

Haaruitval of verandering in de haar(groei) door de overgang is niet tegen te houden, maar er zijn wel wat dingen die je kunt doen om je haar tijdens de overgang zo gezond mogelijk te houden. Door een hoofdmassage stimuleer je bijvoorbeeld je doorbloeding, wat je haargroei ten goede komt. Ook kan een gezond en gevarieerd dieet ervoor zorgen dat je haar minder snel broos wordt. Keratine, het belangrijkste bestandsdeel van haar, bestaat uit het eiwit cysteïne. Dit eiwit heeft zwavel nodig om goed te functioneren. Om die reden kunnen zwavelrijke voedingsmiddelen zoals broccoli, kool, paksoi en asperges een extra stimulans geven aan je haargroei. Ook bladgroenten, fruit, noten en eiwitten uit bijvoorbeeld kip en vis geven een positieve impuls. Gebruik een grove kam of zachte borstel en probeer het gebruik van föhn, krul- of stijltang zo veel mogelijk te beperken.

Lees ook

Déze onverwachte veranderingen kunnen het gevolg zijn van de overgang

Bron| Gezondheidsnet

Beeld| iStock

Videoserie: Opvliegers ENZO

Het is van 6 t/m 12 april de Week van de Overgang. We besteden daarom deze week extra aandacht aan het onderwerp. Zit je met een prangende vraag over de overgang, zoals: hoe zit het met hormoontherapie? Of: moet ik bang zijn voor overgewicht? We maakten een videoserie waarin we deze én meer vragen voor je beantwoorden. Bekijk de videoserie hier.

Redactie MargrietGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden