Dit is de invloed van bewust ademhalen op je gezondheid Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Dit is de invloed van bewust ademhalen op je gezondheid

Ademhalen doen we allemaal de hele dag door. Maar het grootste gedeelte denk je hier waarschijnlijk niet eens over na. Als je gaat sporten merk je dat je sneller ademt en als je naar bed gaat juist weer rustiger. Maar onze ademhaling heeft veel meer invloed op ons dan we misschien denken. Bewust bezig zijn met je ademhaling kent namelijk ook tal van gezondheidsvoordelen.

We spraken ademcoach Noreen Tatuhey en vroegen wat de invloed van bewust ademhalen op je gezondheid is.

Wat is bewust ademhalen?

Om te kijken naar de gezondheidsvoordelen van een bewuste ademhaling, is het goed om eerst stil te staan bij wat dit nou eigenlijk is. Noreen legt het als volgt uit: “Bewust ademhalen betekent eigenlijk niets meer dan je bewust zijn van je ademhaling. Als je doorhebt hoe je ademt, kun je je ademhaling aanpassen. Ben je je er bijvoorbeeld bewust van dat je ademhaling heel hoog of oppervlakkig is? Dan kun je met dat bewustzijn aan de slag en proberen je ademhaling omlaag te krijgen.”

De invloed van onze ademhaling

Ademen speelt een hele grote rol in ons leven. Niet in de laatste plaats omdat het is wat ons in leven houdt. "Het is essentieel voor ons, maar toch staan we er niet zo bij stil. We besteden veel aandacht aan wat we eten en hoe we eruitzien, maar onze ademhaling vergeten we. Want we ademen toch? Dat is toch een goed teken? Maar er zit zoveel meer achter. Een verkeerde ademhaling kan namelijk voor allerlei klachten zorgen.”

“Veel mensen benutten niet de volledige ademcapaciteit, met alle gevolgen van dien. Je krijgt minder of zelfs onvoldoende zuurstof binnen, waardoor je lichaam moet gaan kiezen. Ik zeg altijd: je lichaam gaat delen offline zetten. Als jij constant te weinig binnenkrijgt, gaat je lijf keuzes maken. En dan zullen je hersenen altijd de meeste zuurstof krijgen, omdat dit zo'n belangrijk orgaan is. De rest moet daarna maar verdeeld worden.”

Een goede ademhaling

Wat is eigenlijk een goede ademhaling? Daarvoor moet je je buik, borst en middenrif gebruiken. Neem een goede hap adem en adem dit in door je neus. Doe dit ongeveer drie seconden en adem vervolgens zes seconden uit. Als je dit doet, merk je dat je ademhaling langzamerhand rustiger wordt. Lukt drie en zes seconden niet? Kijk dan wat wel haalbaar is, maar probeer ervoor te zorgen dat het uitademen langer duurt dan het inademen.

Klachten door een slechte ademhaling

Al onze organen hebben zuurstof nodig. Niet zo gek dus, dat bepaalde functies achteruitgaan als ze te weinig zuurstof krijgen. “Denk bijvoorbeeld aan je darmen. Deze, en andere vitale organen, bevinden zich onder het middenrif. Dit is een belangrijke spier bij het ademen die op en neer gaat. Bij een goede ademhaling zorgt dit als het ware voor een massage van de organen, waardoor de doorbloeding hiervan gestimuleerd wordt. Dit zorgt er dus voor dat de processen in je darmen goed verlopen.”

“Als je geen goede ademhaling hebt, zit je adem waarschijnlijk hoger. Je middenrif zit vast en gaat minder op en neer, waardoor ook de doorbloeding van je organen achteruitgaat. Niet zo gek dus, dat je bij een slechte ademhaling allerlei darmklachten kunt krijgen en last kunt hebben van je benen en voeten.”

Rust door een bewuste ademhaling

Bij een goede ademhaling denk je misschien al snel aan rust en kalmte. Maar hoe ontstaat dat eigenlijk? "Je ademhaling is gelinkt aan je zenuwstelsel, dat op zijn beurt weer communiceert met je hersenen. Als jij gestrest bent signaleert je brein dit. Hij stuurt het stresssignaal naar je lichaam, waardoor het harder gaat werken. Je hart gaat bijvoorbeeld harder kloppen. Hiermee gaat ook je ademhaling omhoog. Maar als jij vervolgens weer bewust en rustig gaat ademhalen, geeft dit je hersenen ook een signaal: het is veilig. Op die manier komt je lichaam weer tot rust en verdwijnt de stressreactie.”

Nynke KooyGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden