Meest gezonde stamppot Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit is de gezondste Hollandse stamppot (en deze is het minst gezond)

De herfst is aangebroken en daardoor komen de heerlijke Hollandse stamppotten bij veel Nederlanders weer steeds vaker op tafel. Een lekker bord boerenkool of hutspot met misschien wel jus en een lekker stukje vlees: er zijn genoeg verschillende stamppotten. Alleen heb je wel eens nagedacht over welke van deze stamppotten het meest gezond is?

De stamppotten die we gaan vergelijken zijn: boerenkool, hutspot met wortelen, andijviestamppot en zuurkoolstamppot. Welke denk jij dat het meest gezond is?

Wat maakt een stamppot gezond?

Wanneer je erachter wilt komen of een stamppot gezond is, dan kijk je naar de caloriewaarde, vetten en koolhydraten. Hoe lager deze waarden, hoe gezonder de stamppot. Wel is het belangrijk om te weten dat je een stamppot zelf gezonder en ongezonder kunt maken door de verhouding aardappels, groenten en het soort vlees. We kijken nu vooral naar de beste verhouding en de meest gezonde opties aan eiwitten.

Meest gezonde stamppot

In het onderstaande overzicht staan de meest voorkomende stamppotten op een rijtje. Bij elke stamppot staat aangegeven hoeveel kilocalorieën, koolhydraten, eiwitten, vet en vezels het bevat. Hier is uitgegaan van een gemiddelde portie voor één persoon (400 gram).

  • Boerenkool stamppot:
    Energie: 336 kcal
    Koolhydraten: 49 gram
    Eitwit: 9 gram
    Vet: 10 gram
    Vezels: 7 gram
  • Hutspot met wortelen:
    Energie: 244 kcal
    Koolhydraten: 39 gram
    Eiwit: 5 gram
    Vet: 6 gram
    Vezels: 7 gram
  • Andijvie stamppot:
    Energie: 256 kcal
    Koolhydraten: 50 gram
    Eiwit: 8 gram
    Vet: 2 gram
    Vezels: 6 gram
  • Zuurkool stamppot:
    Energie: 212 kcal
    Koolhydraten: 41 gram
    Eiwit: 6 gram
    Vet: 1 gram
    Vezels: 7 gram

Als we alle stamppotten met elkaar vergelijken is er een terechte winnaar: de zuurkool stamppot. Boerenkool is de meest ongezonde stamppot. Let wel op dat in dit overzicht alleen is uitgegaan van één portie en zodra de extra’s als vlees en jus worden toegevoegd, de calorieën ook stijgen.

Tips om stamppot gezonder te maken

Je kan een stamppot dus zo gezond maken als je zelf wilt. Gelukkig zijn er een aantal tips die je daarbij kunnen helpen. We zetten ze hieronder voor je op een rij.

  • Een lekker stukje vlees is heerlijk, maar om het zo gezond mogelijk te houden, kun je het beste gaan voor een mager stukje vlees. Denk hierbij aan tartaar of kipfilet. Verder kun je spekjes en rookworst eventueel vervangen door hamblokjes.
  • Zorg dat de verhouding van de stamppot goed is. 50% aardappelen en 50% groenten, dat is een goede verhouding. Om het extra gezond te maken, kun je nog extra groente toevoegen.
  • Vervang de jus door mosterd of augurk. Wil je liever geen stamppot zonder jus? Verdun je jus dan met water.

Website van het Jaar 2022

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet

Bron | Kookfans, Gezondlevensplan

Sanne van De WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden