Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom direct in slaap vallen als je in bed ligt niet áltijd een goed teken is

waarom-direct-in-slaap-vallen-als-je-in-bed-ligt-niet-altijd-een-goed-teken-is.jpg

Val jij direct in slaap als je je kussen voelt en kun je eigenlijk altijd en overal je ogen wel sluiten om een dutje te doen? Misschien denk je dan dat je een perfecte slaper bent, maar dat blijkt niet helemaal waar te zijn.

Te snel inslapen kan namelijk ook een symptoom van een slaapstoornis zijn.

Slaaptekort

Misschien ben je gewoon gezegend met het feit dat je elke avond direct in slaap valt, en daar is in principe helemaal niks mis mee. Maar het kán in sommige gevallen juist een teken zijn van een verstoord slaapritme, zonder dat je daar meteen bij stilstaat. We horen over het algemeen veel meer over mensen die niet snel genoeg in slaap vallen en over slapeloosheid, maar dat zijn niet de enige slaapstoornissen. Zelfs als je élke avond direct in slaap valt, kun je een slaaptekort hebben. Zelfs als je denkt dat je met vijf uur slaap per nacht prima functioneert, heb je toch écht ongeveer acht uur nachtrust nodig. Dan val je dus niet direct in slaap omdat je zo’n ‘goede slaper’ bent, maar omdat je lichaam meer rust nodig heeft.

Lees ook: Hoe je gedrag overdag invloed heeft op hoe goed je ’s nachts kunt slapen

Test hoe snel je in slaap valt

Maar hoe weet je nou of je gewoon lekker snel slaapt, of te snel in slaap valt door een slaaptekort? Slaapexpert Nathaniel Kleitman van de Universiteit van Chicago heeft daarvoor de Sleep Onset Latency Test ontwikkeld. Voor dit onderzoek heb je een paar dingen nodig die je waarschijnlijk wel in huis hebt: een bed, een theelepeltje en een klok. Vervolgens doe je dit:

  • Ga in een donkere kamer op bed liggen en probeer je zo veel mogelijk te ontspannen. Houd het theelepeltje in één van je handen stevig vast, en laat deze hand dan over de rand van je bed hangen.  
  • Als je die houding hebt aangenomen kijk je op de klok hoe laat het is, en dan sluit je je ogen en probeer je in slaap te vallen. Op het moment dat je in slaap valt, za het lepeltje uit je hand vallen. Doordat die theelepel de grond raakt, schrik je weer wakker.
  • Kijk als je wakker geworden bent weer op de klok, en vergelijk dat met het moment waarop je in bed ging liggen. Als het maar vijf minuten duurde voordat je in slaap viel, heb je volgens professor Kleitman een ernstig slaaptekort. Tien minuten betekent ook dat je wel wat eerder naar bed zou moeten gaan. Sliep je na ongeveer een kwartier? Dan heb je geen slaaptekort, maar ben je gewoon een snelle slaper.

Huisarts of specialist

Kwam er uit de test dat je een ernstig slaaptekort hebt? Dan zou het kunnen dat de kwaliteit van je slaap niet goed is. Je bent dan bijvoorbeeld onbewust vaak wakker, of blijft in een te lichte slaap hangen. Maar niet alleen direct in slaap vallen wijst op niet voldoende slaap. Ook als je overdag dutjes doet, onbedoeld in slaap valt of in het weekend heel lang uitslaapt, kunnen dat indicaties zijn dat je slaaptekort hebt. Vooral als je ook nog andere symptomen hebt, zoals overmatige slaperigheid overdag, snurken of gaap-aanvallen, is het verstandig om naar je huisarts te gaan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Very Well Health, Bedrock, Healthline
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant