Gezondheid

Déze dingen kun je beter niet doen wanneer je moe bent

too-lazy-to-get-out-of-bed-a-woman-covers-her-face-with-a-pillow.jpg

Belandde je gisteravond íets later in bed dan gepland? Dan probeer je vandaag waarschijnlijk van alles om je vermoeidheid tegen te gaan. Koffie drinken, middagdutjes, vroeg naar bed… Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo slim.

Je denkt misschien dat je je lichaam op die manier een handje helpt om weer bij te komen, maar je maakt je vermoeidheid zo alleen maar erger. Deze zes dingen kun je dan ook beter laten wanneer je moe bent:

Middagdutjes doen

Hoe verleidelijk het ook is, je kunt beter geen middagdutje doen. Hoe later op de dag je een dutje doet, hoe groter de kans dat je ’s nachts niet goed slaapt en je de volgende dag wéér moe bent. Wil je overdag toch wat slaap inhalen, dan kun je dat beter zo vroeg mogelijk op de dag doen. En niet langer dan dertig minuten.

Vroeg naar bed gaan

Is het de vorige avond wat laat geworden, dan ga je de volgende dag gewoon vroeg naar bed om je slaap in te halen. Toch? “Nee,” zegt Catherine Darley van het Institute of Naturopathic Sleep Medicine. “Té vroeg naar bed gaan kan resulteren in wat je lichaam ziet als een heel laat dutje.” Voor je het weet, word je dan om drie uur ’s nachts wakker en kun je niet meer slapen.

Hard gaan sporten

In de ochtend sporten kan helpen: de adrenaline die je aanmaakt houdt je wakker en alert. Sport je echter later op de dag, dan werkt dit juist averechts. Doordat je juist wakker wordt van het sporten, val je ’s nachts moeilijker in slaap. Terwijl je nu het liefst zoveel mogelijk uren wilt slapen.

Energiedrankjes en koffie drinken

Hoewel deze je op korte termijn dan misschien wel een energieboost geven, is het toch niet slim om de hele dag wakker te blijven door middel van suiker en cafeïne. Het leidt namelijk ook tot slapeloosheid, en je hebt je slaap juist zo hard nodig wanneer je moe bent.

Snacken

Wanneer je vermoeid bent, kun je je vaak hongeriger voelen dan normaal.  Je hebt vooral vaak behoefte aan koolhydraat-rijk voedsel. Hoewel dat op zich niet zo’n probleem is, gebeurt het vaak dat je op zulke moment veel ongezonde snacks gaat eten. En wanneer je bloedsuikerspiegel ineens flink stijgt, zal je je slechter voelen én ’s avonds minder goed in slaap vallen.

Bankhangen

Het is waarschijnlijk het laatste waar je zin in hebt wanneer je moe bent, maar je kunt toch echt het best naar buiten gaan. “Ga na het wakker worden zo’n twintig minuten naar buiten, en herhaal dit iedere paar uur voor tien minuten,” zegt Dr. Darley. “Veel licht verhoogt op natuurlijke wijze je alertheid.” En op die manier kom je makkelijker de dag door.

Wat kun je wél doen?

De enige oplossing voor vermoeidheid is ’s nachts goed slapen. Dit kun je bereiken door een gezond slaapritme te ontwikkelen. En dat gebeurt niet binnen één nacht: je hebt vaak een paar dagen nodig om je slaapritme volledig te herstellen.

Het belangrijkste dat je zelf kunt doen is een vaste tijd kiezen waarop je ‘s ochtends wakker wordt, en je hieraan houden. De tijd waarop je ’s avonds moe wordt, past zich dan geleidelijk aan. Om snel in slaap te kunnen vallen, moet je je avondroutine zo relaxed mogelijk houden. Leg je telefoon weg, en maak je klaar voor het slapengaan vóórdat je moe bent. Ga je eerst nog je gezicht wassen en tanden poetsen wanneer je eigenlijk al wilt slapen, dan word je er alleen maar wakker van.

Bron | Bustle.com
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant