Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Deze dingen moet je niet doen na het hardlopen

deze-dingen-moet-je-niet-doen-na-het-hardlopen-om-beter-te-presteren.jpg

Ook aan het hardlopen geslagen? Goed bezig. Maar als je echt alles eruit wil halen wat erin zit, dan kun je deze dingen na het hardlopen voortaan beter niet meer doen. De kleinste dingen, zoals hoe lang je je sportkleding na je work-out aanhoudt, kunnen blijkbaar al het verschil maken. 

Tijd om ook de post-hardlooproutine eens flink onder de loep te nemen. 

Na het hardlopen op de bank 

Hard getraind? Dan kunnen we de verleiding goed begrijpen om thuis lekker op de bank neer te ploffen. Toch is dit een van de dingen die je niet moet doen na het hardlopen. Het is namelijk niet ideaal voor je spieren of je bloedsomloop om na het hardlopen ineens weer tot volledige stilstand te komen. Natuurlijk hoef je niet oneindig te blijven rennen, maar probeer bijvoorbeeld ook bij thuiskomst nog een paar rekoefeningen te doen of licht in beweging te blijven.

Dit geldt overigens ook als je bijvoorbeeld voor het werken een rondje hebt hardgelopen. Je kunt bijvoorbeeld een tijdje staand achter je bureau werken. Mocht je dit niet fijn vinden, dan kun je ook compressiekousen dragen, zodat het bloed niet direct naar je onderbenen zakt. 

Je hardloopkleding aanhouden

Of je nou een intense hardlooptraining achter de rug hebt en zweet als een otter, of dat je voor een rustig rondje ging en er nauwelijks een druppeltje van je afkomt; het is altijd verstandig om je meteen om te kleden na het sporten. Wel zo lekker om dan natuurlijk eerst even te douchen voordat je in je schone kleren stapt. Als je na het hardlopen nog in je warme of vochtige kleding blijft rondlopen kun je snel afkoelen en hierdoor verkouden worden. Ook is dit een feestje voor bacteriën.

Daarnaast zorgt omkleden naar droge kleren ervoor dat je spieren soepel en warm blijven. Dit is bevorderlijk voor de circulatie, waardoor je spieren sneller herstellen. Ook blijft de aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen zo op peil. Daarnaast is het wisselen van sportschoen naar normale schoen belangrijk voor de gezondheid van je voetspieren. Zorg daarom voor goede ondersteunende schoenen. 

Lees ook: Begonnen met hardlopen? Zó voorkom je blessures

Thuis met klusjes aan de slag

Soms kun je erg opkijken tegen het hardlopen, maar achteraf heb je vaak een hoop nieuwe energie. Niet zo gek dat je dan ineens aan de slag wil met achterstallige klusjes in huis of in de tuin. Toch is dit ook een van de dingen die je na het hardlopen beter niet kunt doen. Je energieboost verbloemt het misschien, maar je spieren zijn wel degelijk uitgeput. Daarnaast kun je ook uitgedroogd raken van hardlopen. Met zware spullen sjouwen, bukken of op hoge laders klimmen? Dat kun je dus beter even uitstellen als je blessures voor wil zijn. Geef je lichaam eerst wat hersteltijd. 

Te snel weer trainen

Een daarbij aansluitende tip is om ook als je een minder inspannend rondje hebt gerend je hersteltijd serieus te nemen. Een van de dingen die na het hardlopen vaak misgaan is dat mensen te snel weer aan de slag willen met een volgende training. Welke afstand of in welk tempo je ook hebt gerend, plan altijd een rustmoment voor je spieren in om niet alleen blessures te vermijden, maar ook zo veel mogelijk uit je hardloopprestaties te kunnen halen. 

Te weinig eten

Naast dat het voor je lichaam erg belangrijk is om voldoende water te drinken na het hardlopen, is het ook goed om binnen maximaal 30 minuten na je training iets te eten. Daarbij is de juiste brandstof belangrijk om zo veel mogelijk uit je sportprestatie te halen. Denk daarbij aan eiwitten, complexe koolhydraten en de juiste vetten. Bijvoorbeeld yoghurt en fruit, volkorenbrood en zelfs (magere) chocolademelk. En vergis je niet, je verbrandt natuurlijk een hoop met hardlopen, maar prop je vervolgens niet helemaal vol. Je calorieën zijn vaak sneller weer aangevuld dan je verwacht. Zou zonde zijn al je eetpatroon ten kosten gaat van je harde werken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Runner’s World
Beeld | iStock

M23

Margriet 23 ligt in de winkel! Met als extra een spannende zomerthriller om te lezen in de zon. Maar ook: zomer-beautytips van BN’ers, schoenentrends voor het komende seizoen, de lekkerste aardbeienrecepten en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant