Gezondheid

Dít zijn de dingen die je moet doen om gezond oud te worden

cheerful-senior-woman-on-a-swing-at-a-playground.jpg

De Amerikaanse Susan Saunders en Annabel Streets begonnen het Age Well Project. Hiervoor doken ze in wetenschappelijk onderzoek rond gezondheid en leeftijd. Ze hebben hun bevindingen gepubliceerd in een boek en een lijst samengesteld van dingen je het best kunt doen als je gezond oud wilt worden.

De twee vrouwen zagen hun ouders en grootouders al jong ziek worden. Susans oma en moeder kregen dementie, Annabels opa stierf aan kanker en haar oma leed aan dementie en reuma. Ze besloten er alles aan te gaan doen om dit voor henzelf te voorkomen. Vijf jaar lang hielden ze alle recente wetenschappelijke onderzoeken bij en blogden ze over de resultaten. Nu delen ze al hun uiteindelijke bevindingen met de wereld en komen ze met dingen die zouden helpen lang en gezond te leven.

Drink koffie

Koffie zit vol antioxidanten, polyfenolen en fenylindaan. Deze laatste twee zeggen je waarschijnlijk niet zo veel, maar de stofjes zouden helpen om alzheimer en parkinson tegen te gaan. Wel moet je hiervoor koffie zonder suiker en al te veel melk drinken, omdat melk de hoeveelheid antioxidanten in koffie naar beneden haalt.

Loop sneller

Wandelen is natuurlijk altijd goed voor je, maar de snelheid waarop je loopt kan ook veel verschil maken. Als je sneller loopt, heeft dat allerlei gezondheidsvoordelen. Zo levert het bijvoorbeeld een beter geheugen op. Probeer je looptempo op te voeren tot je licht buiten adem raakt en doe dat minstens dertig minuten per dag.

Lees boeken

Onderzoek van de beroemde Amerikaanse Yale University heeft aangetoond dat mensen die geregeld boeken lezen, langer leven. De ideale hoeveelheid is zo’n drie en een halfuur per week. Maar zelfs dertig minuten zou de gezondheid al verbeteren. Een mogelijke verklaring is dat lezers gezonder zijn omdat lezen voor het slapengaan de kwaliteit van de slaap verbetert.

Doe dutjes

Over slaap gesproken. Mensen die elke dag een dutje doen, merken dat aan hun concentratie. Ze kunnen beter focussen, hebben een scherper geheugen en kunnen zich beter uitdrukken. Gek genoeg slapen deze mensen ’s nachts ook beter. Het is wel belangrijk dat je dagelijkse dutje niet langer dan dertig minuten duurt, anders werkt het juist averechts voor je gezondheid.

Gebruik olijfolie

Olijfolie wordt niet voor niets ook wel ‘vloeibaar goud’ genoemd. Het heeft meerdere gezondheidsvoordelen, maar de grootste effecten zien wetenschappers op het gebied van hartziekten. In een studie van de universiteit van Barcelona werd het risico op hartkwalen onder 7.000 ouderen onderzocht. Hierbij ontdekten de onderzoekers dat de deelnemers die vaak voedsel aten dat rijk was aan olijfolie (een mediterraan dieet) dertig procent minder kans hadden op hartaanvallen en beroertes. Daarnaast hadden ze een lagere bloeddruk en een beter cholesterolniveau.

Benieuwd wat je nog meer kunt doen om gezond oud te worden? Hieronder staat de volledige lijst met bevindingen van het Age Well Project.

  • Ken je medische familiegeschiedenis en verdiep je in erfelijke aandoeningen, zodat je weet waar je extra aandacht aan moet besteden
  • Sport buiten
  • Volg een dieet waarbij je gedurende verschillende periodes moet vasten
  • Bouw spiermassa op
  • Werk langer door, maar minder uren per week
  • Blijf altijd leren
  • Gebruik zo min mogelijk medicijnen
  • Slik alleen vitamine D en zink, de rest is niet nodig
  • Vermijd plekken met veel luchtvervuiling
  • Verhoog je botdichtheid door te sporten
  • Sluit veel vriendschappen
  • Versterk je immuunsysteem met een dieet met veel groene groenten
  • Neem je avondeten zo vroeg mogelijk en eet daarna niets meer
  • Eet kurkuma
  • Doe aan meditatie
  • Eet meer vezels
  • Vermijd blauw licht in de avond (oftewel, telefoon- en televisieschermen)
  • Zorg goed voor je ogen door de juiste dingen te eten, niet te roken en een zonnebril te dragen
  • Neem een hond: hierdoor krijg je meer beweging, wordt je immuunsysteem versterkt en heb je minder stress
  • Wees altijd optimistisch
  • Drink zo min mogelijk alcohol

Het is nogal een lijst, zoals je kunt zien. Maar de kans is groot dat je heel veel dingen hiervan al doet. Dus, al op leeftijd of nog niet, je bent eigenlijk heel goed bezig!

Bron | The Guardian
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant