Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

De beste (én slechtste) dingen om te eten voor je ogen

the-beginnings-of-something-delicious.jpg

We zouden best iets vaker over de gezondheid van onze ogen na mogen denken: ze zijn namelijk ontzettend kwetsbaar. Daarom is het belangrijk om in de zomer een zonnebril te dragen, maar ook om de juiste dingen te eten.

Er zijn veel kleine dingen die je kunt doen om de gezondheid van je ogen op lange termijn te waarborgen. Déze dingen zou je bijvoorbeeld wat vaker in je boodschappenmandje kunnen leggen.

Rundvlees

Rundvlees zit vol zink, een mineraal dat ontzettend goed is voor de gezondheid van je ogen. Door middel van zink worden belangrijke vitamines van je lever naar je netvlies vervoerd. Zo zorgt vitamine A er bijvoorbeeld voor dat er melanine wordt aangemaakt, een pigment dat beschermt tegen uv-stralen. Daarnaast staat zink er ook om bekend dat het leeftijdsgerelateerd gezichtsverlies voorkomt.

Vis

Vis zit vol gezonde omega 3 vetten, wat goed is voor allerlei organen en delen van je lichaam. Zo hebben je hersenen, darmen, lichaamsweefsel én ook je ogen er baat bij wanneer je veel vis eet. Visolie staat er ook om bekend dat het droge ogen kan tegen gaan, iets waar mensen vaak last van hebben wanneer ze langdurig achter de computer zitten.

Citrusvruchten

Ook in citrusvruchten zitten veel vitamines die bevorderlijk zijn voor de gezondheid van de ogen, zoals vitamine C en E. Vitamine C is een antioxidant, en antioxidanten helpen ook het verouderingsproces van je lichaam tegen te gaan.

Noten

Ook noten zitten vol omega 3. Mocht je vegetarisch zijn en geen vis eten, dan zijn noten dus een goede vervanger om toch die gezonde vetten binnen te krijgen. Noten bevatten daarnaast ook veel vitamine E, wat ook beschermt tegen veroudering van de ogen.

Wortels en zoete aardappel

Deze twee superfoods zitten vol caroteen en vitamine A, beide ontzettend belangrijk voor de gezondheid van je ogen. Bovendien activeert vitamine A een proteïne genaamd rhodopsine, wat je netvlies helpt om licht te absorberen.

En dít kun je beter niet eten

Kijk uit met alles waar suiker in zit. En dat betekent dus ook producten waarvan je niet zo snel zou verwachten dat er suiker in zit, zoals sauzen en dressings. Een hoge bloedsuikerspiegel is namelijk ontzettend slecht voor je ogen, omdat dit op lange termijn kan leiden tot maculadegeneratie. Dit is een oogaandoening waarbij je gezichtsscherpte afneemt. Ook ongezonde vetten in bijvoorbeeld gefrituurd voedsel, zijn slecht voor je visie.

Bron | Realsimple.com
Beeld | iStock

Lees meer over lekker en gezond leven in deze bruisende Margriet-special. Hij staat vol weetjes, tips, uitgebreide interviews en onderzoeken. Kortom, alles om op elke leeftijd energie op te doen en uit je leven te halen wat erin zit.

Bestel hier

 

Ook interessant