Gezondheid

Dít zeggen experts over het sirtfood dieet waarmee Adele zo veel is afgevallen

dit-zeggen-experts-over-het-sirtfood-dieet-waarmee-adele-zo-veel-is-afgevallen.jpg

Het is je vast niet ontgaan dat zangeres Adele in de afgelopen maanden flink wat kilo’s afgevallen is. Hoewel de meningen over haar nieuwe look nog wat verdeeld zijn, zijn veel mensen wel benieuwd naar haar ‘geheim’: het sirtfood dieet.

Een bijzonder dieet waarbij je zélfs wijn mag drinken en chocolade mag eten. Klinkt misschien goed, maar voedings- en gezondheidsdeskundigen zijn een stuk minder enthousiast over het sirtfood dieet.

Sirtfood dieet

We hebben er al eerder uitgebreid over geschreven, maar nog even een korte reminder: het sirtfood dieet, wat is dat precies? Het dieet is bedacht door twee Britse voedingsdeskundigen, die heilig geloven in de werking van sirtuïnes: eiwitten die je stofwisseling stimuleren, vet helpen verbranden en je spieren versterken. Die sirtuïnes zitten volgens de experts in onder meer kool, boekweit, bosbessen, rucola, walnoten, matcha en rode uien. Volgens de bedenkers zorgt de stof ervoor dat je ‘skinny genes’ activeert, die ervoor zorgen dat het gewicht er bijna af vlíegt. Die genen kun je anders alleen activeren met sporten en vasten, zeggen ze, maar het sirtfood dieet zou het een stuk gemakkelijker maken.

Te weinig calorieën

Het klinkt misschien goed: een dieet waarbij je best veel producten nog mag eten, óók lekkere dingen zoals chocolade en fruit. Maar het zit net iets anders, vertellen diëtisten Vanessa Risetto en Jessica Bippen tegen Well + Good. In de eerste fase van het dieet mag je drie dagen lang dagelijks maar één maaltijd van 1000 calorieën eten, en daarnaast alleen drie groene sapjes drinken. De vier dagen daarna mag je in totaal 1500 calorieën eten, plus het groene drankje. Dat zijn erg minimale hoeveelheden, veel minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een volwassen vrouw. Zélfs als je wat gewicht kwijt wilt raken, is dit niet genoeg om de dag op gezonde wijze door te komen.

Lees ook
Deze kleine aanpassingen kunnen helpen met afvallen

Eetbuien

En niet alleen mag je maar weinig calorieën, ook het kiezen van voeding van een gelimiteerde lijst is volgens diëtist Risetto niet goed. Dat is voor je mentale gezondheid vaak ongezond én de kans is groot dat je niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt met zo’n beperkte keuze. Bij het sirtfood dieet staan er bijvoorbeeld maar weinig bronnen van eiwit of gezonde vetten op de lijst. En dat terwijl je lijf die wél hard nodig heeft, vooral als je sport. Door die combinatie van de beperking van calorieën, het tekort aan voedingsstoffen én de druk van een beperkte keuzelijst voor voeding, kunnen mensen snel last krijgen van eetbuien. “Veel mensen die een caloriebeperkend dieet volgen, raken geobsedeerd door eten en calorieën. Dat is ongezond en onnodig”, zegt Rissetto.

Weinig wetenschappelijk bewijs

Niet alleen is het niet goed voor je gezondheid; het wetenschappelijk bewijs rondom het sirtfood dieet is ook maar mager. Bij muizen werd tijdens onderzoek een verandering in het metabolisme gezien. Of dat effect ook voor mensen geldt is alleen helemaal niet onderzocht. Het wetenschappelijk bewijs is dus eigenlijk niet voldoende om een dieet op te baseren, maar dat hebben de bedenkers van het sirtfood dieet wel gedaan. Diëtist Bippen zegt dat mensen ongetwijfeld afvallen met dit diet, maar dat simpelweg komt omdat ze minder eten. Het heeft volgens haar dus maar weinig met sirtuïnes te doen. Maar ja, het resultaat mag er ook bij Adele zijn.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Well + Good
Beeld | Getty Images

Ook interessant