null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Diëtiste vertelt: zó (on)gezond zijn maaltijdboxen echt

Na een lange werkdag is boodschappen doen en koken vaak het laatste waar je zin in hebt. Vandaar dat het soms ideaal lijkt om een maaltijdpakket te bestellen met recepten en verse, afgemeten ingrediënten, die aan de deur wordt geleverd. Nooit meer bedenken wat je moet koken of ’s avonds nog naar de winkel hollen voor de laatste ingrediënten. De maaltijdboxen leveren alles wat nodig is om een lekkere maaltijd te bereiden. Een uitkomst voor het drukke leven is het zeker, maar hoe gezond zijn de maaltijdboxen nu eigenlijk?

Dat vertelt diëtist Desiré van der Kruk van jouwfoodplan.nl. Is het bijvoorbeeld net zo gezond als de aardappelen, groente en vlees of nasi goreng die je zelf maakt zonder box?

Hoe gezond zijn maaltijdboxen?

Onderzoekers uit Australië waren ook benieuwd naar hoe gezond maaltijdboxen nu eigenlijk zijn, en namen daarom meerdere van die pakketten onder de loep. Ze keken onder andere naar Hello Fresh en Marley Spoon, twee maaltijdboxen die ook in Nederland populair zijn. De uitslag bleek eigenlijk enigszins voor de hand te liggen: hoe gezond de maaltijden uit maaltijdboxen zijn, hangt vooral af van het recept dat je zelf kiest. Sommige recepten bevatten bijvoorbeeld vrijwel geen zout, terwijl andere genoeg zout bevatten voor drie dagen. Maar kijk je naar alle recepten en neem je het gemiddelde, dan zijn de recepten uit maaltijdboxen vaak minder gezond dan de meeste mensen denken: ze bevatten meer dan de aanbevolen hoeveelheid vet en zout.

Calorierijk

Hoewel je bij veel maaltijdboxen ook voor caloriearme recepten kunt kiezen, is het grootste gedeelte van de standaard-recepten helaas niet echt goed voor de lijn als je op calorieën let. De recepten van alle onderzochte maaltijdboxen bevatten gemiddeld 780 kilocalorieën. Die van Hello Fresh zaten gemiddeld op zo'n 877 kcal en bij Marley Spoon ging het in deze studie om zo'n 688 kcal. Ter vergelijking: 4 opscheplepels aardappelen, 200 gram andijvie, een stuk ribkarbonade, een eetlepel olie voor de bereiding en een beetje jus bevat slechts 534 kcal.

Wél veel vitamines en mineralen

Een pluspunt van de maaltijdboxen is dat ze wel genoeg vitamines en mineralen bevatten, wat natuurlijk belangrijk is als je een maaltijd wilt eten die gezond is. Gemiddeld leveren de recepten van alle maaltijdboxen ten minste 30 procent van de hoeveelheid vitaminen en mineralen die je op een dag nodig hebt. Een uitzondering is calcium, de meeste maaltijdboxen scoren hier laag op. Maar dat kun je uiteraard ook uit een hoop andere bronnen halen.

Een paar veranderingen

Maaltijdboxen hebben het potentieel om een ​​voedzaam alternatief te bieden voor huisgemaakte maaltijden of alternatief voor afhaalmaaltijden en kant-en-klaarmaaltijden, mists er verschillende wijzigingen worden aangebracht om ze gezond te maken. Vanuit diëtistisch oogpunt mogen ze van mij vooral minder toegevoegd zout en vet bevatten. Ook zouden de maaltijdboxen gezonder zijn als er meer volkoren granen en peulvruchten in zouden zitten.

Daarnaast is het ook belangrijk om op te merken wat voor soort maaltijden deze maaltijdboxen voor je vervangen. Eet je met name junkfood, dan zijn de boxen een grote verbetering omdat ze veel verse ingrediënten bevatten. Over het algemeen zijn maaltijdpakketten gezonder dan uit eten gaan, maar minder gezond dan je eigen recepten koken. Thuis heb je de mogelijkheid om zelf meer groenten in je gerechten te verwerken, je kunt de zoutinname beperken en je kunt kiezen voor vezelrijke alternatieven.

Zó maak je maaltijdboxen zelf gezond

Je hoeft de maaltijdboxen trouwens niet gelijk stop te zetten als je ze handig vindt. Kies voor de recepten met veel groente en magere ingrediënten (dus niet met liters saus of roomboter). Met kleine aanpassingen kun je ook de ongezondere recepten gezonder maken. Voeg zelf geen of minder zout toe en serveer een salade erbij als het gerecht te weinig groente bevat. Wil je afvallen, dan moet je ook overwegen om de portiegroottes te verminderen. De restjes kan je invriezen voor later, zo hoef je niets weg te gooien.

null Beeld

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk

Beeld | Getty Images

Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Desiré van der KrukGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden