Diëtist vertelt: zó (on)gezond zijn verspakketten uit de supermarkt Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Diëtist vertelt: zó (on)gezond zijn verspakketten uit de supermarkt

Het maken van een (grotendeels) zelfgemaakte maaltijd is de laatste tijd steeds eenvoudiger geworden. Je kunt bijvoorbeeld alle ingrediënten in een welbekende maaltijdbox thuisbezorgd krijgen, maar ook kun je in steeds meer supermarkten verspakketten kopen. Daarin zit (bijna) alles wat je nodig hebt voor bijvoorbeeld soep, lasagne of een Indiase curry. Maar hoe (on)gezond zijn die verspakketten eigenlijk?

Dat vertelt diëtist Desiré van der Kruk van jouwfoodplan.nl. Is een maaltijd uit één van die verspakketten net zo gezond als wanneer je alle ingrediënten los koopt in de supermarkt?

Maaltijdboxen en verspakketten

Een tijd geleden keken we al naar hoe gezond de maaltijdboxen van merken als Hello Fresh en Marley Spoon zijn: dat zijn de boxen die je thuis kunt ontvangen, waarin verse ingrediënten zitten om een specifiek gerecht te maken. Handig, als je geen tijd (of zin) hebt om naar de supermarkt te gaan, maar wel graag lekker zelf wilt koken. Hoe gezond die maaltijdboxen zijn, hangt af van een aantal factoren, zoals je hier kunt lezen.

Maar naast die maaltijdboxen, kun je ook in de supermarkten steeds meer van dit soort pakketten kopen. Het gaat dan om verspakketten, waarin (bijna) alle ingrediënten voor een maaltijd zitten. Ze zijn vaak wat goedkoper dan de maaltijdboxen die je thuis ontvangt, je hebt er geen abonnement voor nodig en je kunt ‘m gewoon in je favoriete supermarkt halen.

Hoe gezond zijn verspakketten?

Wist je dat inmiddels zo’n 25 procent van de huishoudens weleens zo’n verspakket koopt? Grote kans dat jij er ook wel eens één gebruikt hebt, dus. Door de verse ingrediënten hebben de verspakketten een gezond imago. Maar zijn ze ook echt zo goed voor je als we denken? De Consumentenbond heeft in 2019 onderzoek gedaan naar de verspakketten van vier supermarkten: Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus. Van elk van die supermarkten keken ze naar vijf verschillende maaltijdpakketten. Om te beoordelen hoe gezond de verspakketten zijn, analyseerden ze de hoeveelheid groenten, zout en verzadigd vet in het eten. De onderzochte verspakketten betroffen Indiase en Thaise curry, lasagne, couscous en wraps.

De voordelen van verspakketten

En goed nieuws voor fans van de verspakketten: het merendeel scoort een voldoende als het komt tot hoe gezond ze zijn. Gemiddeld zit er bijvoorbeeld iets meer dan 200 gram groenten in per portie. Je zit dan al bijna aan de aanbeveling van 250 gram groenten per dag. En ook de gemiddelde hoeveelheid calorieën van verspakketten valt mee: 570 kcal per persoon. Dit is aanzienlijk minder dan de maaltijdboxen die je thuis kunt ontvangen: deze bevatten gemiddeld 780 kcal per portie.

Nadelen van verspakketten

Naast groenten bevatten de verspakketten vaak zakjes kruiden of saus, en die maken het iets minder gezond. Deze zijn namelijk dikwijls te zout. Gemiddeld bevatten alle onderzochte pakketten 2,5 gram zout per portie. En dat terwijl het Voedingscentrum een maximum van 2 gram zout per portie aanraadt. Je kunt er om die reden natuurlijk voor kiezen om de kruidenmixen niet te gebruiken, maar daarmee kan de maaltijd minder smakelijk worden. De fabrikanten geven in het onderzoek van de Consumentenbond aan dat het moeilijk is om minder zout toe te voegen, omdat het product dan minder wordt gewaardeerd door consumenten.

Naast zout, bevatten de verspakketten ook redelijk veel verzadigd vet. Met name het verspakket voor lasagne viel hierbij in negatieve zin op: dat komt vooral door de kaas en het gehakt die je zelf nog moet toevoegen. Het verspakket met couscous bevat in dit onderzoek bij alle winkels het minste verzadigde vet. Het hangt in dit geval dus af van welk pakket je koopt.

Verspakketten zélf gezond maken

Maar gelukkig hoef je je geen zorgen te maken als je regelmatig een verspakket eet: de Consumentenbond concludeert dat je met een verspakket over het algemeen gezond eet en een goede, volledige maaltijd op tafel zet. Qua hoeveelheid groenten zit het (meestal) goed, maar er zijn wel wat verbeterpunten. Zou zou minder verzadigd vet en wat minder zout de maaltijden gezonder maken.

Wil je graag gezond eten, maar ben je dol op verspakketten? Dan kun je de gerechten zelf met enkele aanpassingen wat beter voor je maken. Let dan bijvoorbeeld op bij de ingrediënten die je zelf moet toevoegen, en ga daarbij voor magere varianten. Denk bijvoorbeeld aan zuivelproducten en vlees. Zo bevat mozzarella veel minder verzadigd vet dan 48+ kaas. Wanneer je bij verspakketten zelf nog pasta of rijst moet toevoegen, is de volkoren variant een betere keuze. Eet smakelijk!

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

RedactieGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden