Diëten  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Diëtist vertelt: dít zijn de meest vreemde diëten

Afvallen en diëten vormen een miljardenbusiness. Mensen zijn wanhopig op zoek naar manieren om af te vallen. In ons verlangen naar snelle resultaten, zijn we creatief geworden met onze voeding. Als gevolg daarvan worden er soms vreemde diëten bedacht. Maar zijn deze diëten ook echt goed voor je?

In dit artikel bespreekt diëtist Desiré van der Kruk van Jouw Foodplan een aantal van deze bizarre diëten.

Het Subway dieet

Het Subway dieet is geen officieel dieet, maar een mediahype van Amerikaan Jared Fogle. Fogle bedacht een ​​onorthodoxe aanpak om van zijn morbide obesitas af te komen. Hij besloot een jaar lang twee keer per dag een broodje te gaan eten bij Subway. Hij koos de sandwichketen omdat hij er dichtbij woonde en omdat het gezonder was dan zijn normale dieet van burgers en ander fastfood.

Fogle at een 15 cm. sub (een half stokbroodje) als lunch en een 30 cm. sub als diner. Fogle laadde zijn broodjes vol rauwkost, gegarneerd met een beetje pittige mosterd. Hij at daarnaast een zakje chips bij de lunch en stond zichzelf de hele dag light frisdrank toe. Verder at hij niets. Hij verloor in een jaar tijd 110 kilogram. De media pakten het verhaal snel op. Het Subway dieet kan bijdragen aan snel gewichtsverlies omdat de hoeveelheid calorieën beperkt zijn. Desondanks wordt het niet aangeraden. Door de eenzijdigheid kom je veel voedingsstoffen tekort, zeker als je het net als Jared een jaar zou volgen.

Het brooddieet

Het brooddieet of het broodwisseldieet, werd in de jaren tachtig bedacht door voormalig huisarts De Vos uit Sliedrecht. Hierbij eet je een hele dag alleen droog (volkoren-)brood, gevolgd door een dag ‘normaal’ eten. Dit dieet zou zes weken kunnen worden gevolgd. Het brooddieet was in de jaren tachtig een populair dieet met veel aanhangers. Misschien heb je dit dieet zelf vroeger geprobeerd.

Het probleem van diëten zoals het brooddieet, is dat het gewichtsverlies niet blijvend is. Je volgt het immers voor een korte periode. In dat opzicht is het niet veel anders dan een dieet met afvalshakes. Een gezond voedingspatroon op de lange termijn werkt het beste om een gezond gewicht te verkrijgen en te behouden. Ook kunnen diëten zoals deze tot een verstoorde relatie met eten leiden.

Het vision-dieet

Je hebt vast wel eens te veel eten opgeschept en kon het vervolgens met moeite op. Je ogen waren groter dan je maag. Welnu, volgens een Japans bedrijf zijn je ogen dé oplossing om af te vallen.

In 2009 kwam een Japanse uitvinder op het idee voor het eerste vision-dieet. Dit dieet is gebaseerd op het principe dat de meeste voedingsmiddelen die er smakelijk uitzien, zich in het roodgele spectrum bevinden en dat deze kleuren smakelijk zijn. Dat is vermoedelijk de reden waarom de meeste fastfoodketens deze kleuren in hun logo’s gebruiken. Om dit tegen te gaan in het vision-dieet, moet je een blauwe bril dragen die je eten een onsmakelijk blauwe kleur geeft. Je mag in principe alles eten, maar je moet wel de bril dragen. Ze worden simpelweg Blue Shade-brillen genoemd en “kalmeren de opwinding van de hersenen” wanneer de drager wordt geconfronteerd met dikmakend voedsel, volgens fabrikant Yumetai.

Hoewel er geen gezondheidsnadelen bekend zijn, zullen tafelgenoten je wel raar aankijken.

Het slangendieet

Cole Robinson, een vastencoach zonder enige medische achtergrond, heeft dit dieet bedacht vanuit de overtuiging dat het menselijk lichaam zichzelf kan onderhouden met één grote maaltijd die een paar keer per week wordt gegeten. Volgens Robinson bevordert het dieet gewichtsverlies, een snellere metabolisme en een betere huid.

En nee, je hoeft geen slangen te consumeren - maar je dient te eten als een slang. Slangen kunnen een grote prooi verorberen en hebben dagen en soms weken nodig om hun voedsel volledig te verteren. Voor dit dieet moet je eerst 48 uur vasten, gevolgd door een gigantische vet- en eiwitrijke maaltijd die in de loop van één tot twee uur wordt gegeten. Dit doe je tot je je streefgewicht hebt bereikt. Om het resultaat vol te houden dien je blijvend na elke maaltijd 24 tot 48 uur te vasten.

De techniek van Robinson kan resulteren in snel gewichtsverlies, maar het is op geen enkele manier een duurzaam eetpatroon. Niet alleen is het risico op ondervoeding groot, het kan een ongezonde relatie met eten veroorzaken.

Het kauwdieet

Horace Fletcher (1849-1919), was een bekende en invloedrijke gezondheidshervormer die predikte dat mensen hun voedsel niet genoeg kauwden. Fletcher leed in zijn latere jaren aan maagklachten en zwaarlijvigheid, dus bedacht een systeem om voedsel te kauwen om de spijsvertering te maximaliseren. Zijn kauwsysteem werd bekend als ‘Fletcherism’. Volgens Fletcher moest je kauwen tot het eten compleet vloeibaar wordt. Hij kauwde ooit 722 keer op een groene ui voordat hij het zichzelf liet doorslikken. Ook drank moest worden gekauwd om goed met speeksel te worden gemengd.

Hoewel hij veel volgelingen verwierf, beschreven medische experts Fletcher als een voedselfanaat en promotor van kwakzalverij. De extreme beweringen van Fletcher over het kauwen van een mondvol voedsel totdat het geen smaak meer had, tot honderd keer om ziekte te voorkomen, wordt niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs. Hij geloofde dat zijn kauwsysteem alcoholisme, bloedarmoede, blindedarmontsteking, colitis en waanzin kon genezen. Hij promootte zijn theorieën tientallen jaren op lezingencircuits en werd miljonair.

Goed kauwen is belangrijk, maar je kunt het zeker ook overdrijven.

Over diëtist Desiré van der Kruk

desire van der kruk header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Desiré van der KrukGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden