Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Diëten (on)gezond?

vijfdieettrends1.jpg

Er zijn inmiddels zoveel verschillende diëten op de markt, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Margriet zet vijf diëten voor je op een rij. Zijn ze wel allemaal even gezond en welke past het beste bij jou?

1 Cambridge
Bij het Cambridge Weight Plan leef je op tussen de 500 en 800 calorieën per dag, die je tot je neemt middels shakes, repen en soepen. Daar val je natuurlijk razendsnel van af. Om dit dieet te kunnen volgen moet je je aanmelden bij Cambridge-consulenten. Volgens Cambridge zou je met dit dieet precies alle voedingstoffen die je per dag nodig hebt binnenkrijgen. Het is de vraag of dit dieet echt gezond is. En bovendien is het door de lage calorieëninname haast niet vol te houden. Volg je dit dieet, drink dan meer dan voldoende water (minimaal 2,5 liter per dag) om uitdroging, hoofdpijn en misselijkheid te voorkomen.

2 Dukan
Vooral aan het begin van deze dieettrend is het gewichtsverlies spectaculair. De eerste week eet je enkel eiwitten. De daarop volgende dagen eet je eiwitten en groenten. Vervolgens worden daar fruit en koolhydraten aan toegevoegd. Zodra je je streefgewicht hebt bereikt, eet je de rest van je leven een dag in de week niets anders dan eiwitten. De gedachte erachter is dat je zo geen spiermassa verliest. Helaas is het merendeel van de verloren kilo’s puur vocht. Op de lange termijn is dit dieet moeilijk vol te houden en de kans op jojo’en groter. Veelgehoorde klachten tijdens dit dieet zijn futloosheid en hoofdpijn.

3 Low-carb
Een low carb-dieet combineert een minimum aan koolhydraten (aardappelen, granen en peulvruchten) met gezonde vetten. Zuivelproducten en fruit zijn uit den boze. Het risico van deze trend is dat je belangrijke vitaminen en sporenelementen mist. Een goede multivitamine is als aanvulling aan te raden, maar nog beter is het om een flinke hap uit een appel te nemen en dit dieet te bannen.

4 Stepaday
Stepaday is een nieuw online platform met als doel een gezonde levensstijl. Op basis van jouw gegevens en doelen krijg je een persoonlijk plan om op een gezonde manier op gewicht te komen. Televisiekok Mathijs Vrieze is verantwoordelijk voor de lekkere en gezonde recepten. Je kunt zowel gratis als betaald meedoen, afhankelijk van het programma dat je kiest. Dagelijks vul je in de ‘Eetmeter’ in wat je hebt gegeten en gedronken. Zo krijg je duidelijk inzicht in je patronen, waar je persoonlijke advies op wordt aangepast. Wie blijvend resultaat wil zien, moet wel even geduld hebben. Maar dan heb je ook wat, namelijk een grote kans op een blijvend streefgewicht.

5 Dr. Oz
Bij dit dieet leer je jezelf goede eetgewoonten aan en verlies je een paar centimeters van je taille – en dat in twee weken tijd. De eerste dag stroop je je keukenkastjes af op zoek naar suikers, verzadigde vetten, transvetten en geraffineerde granen. Weg ermee! Ook schaf je een stappenteller aan, om ervoor te zorgen dat je minstens 10.000 stappen per dag loopt – want de Dokter wil dat je meer spieren ontwikkelt. Ook schrap je 100 calorieën (gelijk aan twee koekjes of een appel) van je dagelijkse rantsoen. Verder ga je voor een vezelrijk ontbijt en moet je vooral bewuster met eten leren omgaan. Je met liefde klaargemaakte eten, verorber je dus niet uitgezakt voor de buis maar keurig aan de eettafel. Om gemotiveerd te blijven, meet je elke week je lichaamsomvang. Deze dokter is erg gericht op gezondheid en wil mensen bewuster maken van hun voedingskeuzes en leefpatronen. Deze dieettrend is goed vol te houden, maar voor wie niet van koken houdt is een flinke dosis wilskracht best handig.

Ook interessant