Diepvriesfruit en -groente: is het net zo gezond als vers? Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Diepvriesfruit en -groenten: is het net zo gezond als vers?

Vers fruit is hartstikke lekker, maar er zitten ook wat nadelen aan: het bederft redelijk snel en is daarnaast - zeker buiten het seizoen - vrij prijzig. Steeds meer mensen grijpen daarom naar diepvriesfruit. Maar hoe gezond is diepvriesfruit vergeleken met de verse variant? En hoe zit het met groenten?

Natuurlijk is elk fruit beter dan géén fruit en kun je altijd beter voor groente uit de vriezer gaan dan het helemaal links te laten liggen, maar we zochten uit hoe het zit met de micronutriënten.

Diepvriesfruit gezond

Kies je vaak voor diepvriesfruit of -groenten omdat het goedkoper is of makkelijk te bewaren, dan hebben we goed nieuws. Als je deze producten invriest, zijn ze namelijk nog nét zo gezond als de verse variant. Sterker nog: het bevat dikwijls meer vitaminen, omdat de vruchten meteen worden ingevroren na het plukken. En het wordt óók nog geplukt precies op het moment dat de vrucht op z’n rijpst is, waardoor de vitaminen en mineralen in optimale staat zijn. Het invriezen stopt daarbij ook nog eens het proces waarbij voedingswaarden worden afgebroken, waardoor de vitamines beter bewaard blijven.

Goed voor huid én weerstand

Soms bevatten de bevroren varianten van groenten of fruit zelfs méér vitaminen Zo bleken aardbeien uit de vriezer 36 procent meer bèta-caroteen dan verse aardbeien te bevatten. Bèta-caroteen heeft een belangrijke functie als provitamine A en antioxidant. Daarnaast beschermt het de huid tegen uv-schade. Ook bevroren blauwe bessen bleken nog gezonder te zijn dan de verse variant. Ze bevatten namelijk meer vitamine C dan de verse bessen. Dat is onder andere goed voor je weerstand, tanden, botten en huid.

Minder vers

Maar hoe kan het nu dat sommige soorten diepvriesfruit zelfs gezonder zijn dan vers fruit? Eigenlijk is het heel simpel: vers fruit is gewoon minder vers dan bevroren fruit. Klinkt misschien gek, maar het is echt waar. Vers fruit moet namelijk worden geplukt, gewassen, verpakt en naar de winkel worden vervoerd. Vervolgens ligt het daar nog een tijdje, voordat het in je winkelmand belandt. Tijdens dat proces gaat er door bepaalde enzymen voedingswaarde verloren.

Voorsprong

En hoe zit het met groenten? Groenten worden voor het invriezen eerst geblancheerd in water tussen de 32 en 35 °C. Daardoor worden de enzymen die zorgen voor verkleuring, vernietigd. Met het blancheren kan je wel vijftig procent van de hoeveelheid vitamine C verliezen. Het goede nieuws is dan weer dat groenten die bedoeld zijn om in te vriezen, net zoals fruit, geplukt worden als ze op een piek zitten qua rijpheid en ze het meeste voedingsstoffen bevatten. Verse producten worden meestal geplukt als ze nog niet zo rijp en voedzaam zijn om langer mee te gaan tijdens het transport en de opslag. Bevroren groenten beginnen dus met een voedingsvoordeel wat de verliezen tijdens het blancheren goedmaakt en waardoor ze nog steeds een hogere voedingswaarde hebben dan verse producten, vaak zelfs tien tot vijftig procent meer.

Voordelen

Kortom: het maakt dus weinig uit of je verse producten of diepvriesgroente- of fruit eet. Al heeft de bevroren variant wel wat voordelen. Het is namelijk goedkoper dan vers én alle soorten zijn op die manier het hele jaar door verkrijgbaar, terwijl verse producten vaak seizoensgebonden zijn. Kies wel voor bevroren groenten zonder toegevoegd zout en fruit zonder toegevoegde suikers voor het optimale resultaat voor je gezondheid.

Bron | Voedingscentrum, Libelle.be

Ilse van RoekelGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden