Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Word je telkens moe wakker? Zo zorg je voor meer diepe slaap

word-je-moe-wakker-misschien-heb-je-te-weinig-diepe-slaa.jpg

Tijdens de nacht gaan we door vier verschillende slaapfases, waarvan de diepe slaap er een is. Deze diepe slaap staat ook wel bekend als de trage-golf-slaap. Hoe zorg je ervoor dat je genoeg van deze slaap krijgt en dus niet meer moe wakker wordt?

Diepe slaap is de derde slaapfase. Deze fase komt vooral in de eerste helft van onze slaap voor, en hierin groeien en herstellen onder meer spieren, weefsels en cellen in ons lichaam zich. Tijdens die diepe slaap vertonen onze hersenen trage hersengolven; vandaar dat deze fase ook wel de trage-golf-slaap wordt genoemd. Door die trage hersengolven stroomt er meer bloed naar onze spieren en komt groeihormoon vrij, zodat je lijf kan herstellen en groeien.

Diepe slaap

Het is dus een belangrijke fase van je slaap, en zeker ook voor onze hersenen. Je brein ontdoet zich in deze fase namelijk van afvalstoffen en kan zich reinigen en de weg vrijmaken voor nieuwe verbindingen in je hersenen. Per nacht heb je ongeveer anderhalf uur diepe slaap nodig. Als je acht uur per nacht slaapt, kom je hier meestal wel aan. Je kunt dit herkennen doordat je je energiek en wakker voelt als je opstaat.

Krijg je minder diepe slaap, dan kun je dit aan een aantal dingen merken. Zo kun je een voortdurend gevoel van vermoeidheid hebben – eventueel met hangende oogleden – en kunnen je spieren pijnlijk en/of gespannen zijn. Denk je dat je meer diepe slaap nodig hebt? Dan kun je de volgende dingen proberen:

Houd een slaap-waakritme aan

Als je een goed slaap-waakritme aanhoudt, kan dat helpen om dieper te slapen. Zo voel je je overdag fit en is de kwaliteit van je slaap in de nacht beter. Om dit goede ritme aan te houden, is het beter om overdag niet te slapen. Deze dutjes kunnen je ritme namelijk verstoren. Heb je echt een slaapje nodig? Houd hem dan kort.

Lees ook:
Zó weet je welk slaapritme het best bij jou past

Houd een avondritueel aan

Als je moe wakker wordt heb je misschien het gevoel dat je overdag moet bijslapen, maar zoals gezegd verstoort dit je ritme. Wat je beter kunt doen is op tijd naar bed gaan én een avondritueel aanhouden. Ook zijn er een aantal dingen die je beter niet kunt doen vlak voordat je gaat slapen. Zet bijvoorbeeld een uur voor je naar bed gaat je schermen uit (of op nachtmodus) en sport niet intensief binnen drie uur voordat je gaat slapen.

Drink je graag koffie? Stap dan vanaf de middag over op cafeïnevrij, want dit komt je slaap ten goede. Ook is het beter om binnen drie uur voordat je gaat slapen geen zware maaltijden meer te nemen. Tot slot is het belangrijk dat je slaapomgeving zo comfortabel mogelijk is. Is je slaapkamer koel en is er voldoende frisse lucht? Dan bevordert dat de kwaliteit van je slaap.

Bron | Marie Claire
Beeld | Getty Images

Ook interessant