Gezondheid

Deze ‘gezonde’ voedingsmiddelen kunnen toch nog funest zijn voor je dieet

deze-gezonde-voedingsmiddelen-zijn-funest-voor-je-dieet.jpg

Probeer jij je eetgewoontes wat gezonder te maken omdat je graag een paar kilootjes kwijt wilt? Dan is een structurele verandering in je eetpatroon effectiever dan een dieet waarin je korte tijd veel honger lijdt. Maar let wel; ook als je dénkt gezond bezig te zijn, kun je ongemerkt toch verkeerde keuzes maken.

We zochten de meest voorkomende foutjes voor je uit.

Smoothies

Deze drankjes worden over het algemeen gemaakt van fruit gecombineerd met zuivelproducten. In principe niks mis mee, zou je denken. Helaas: door de grote hoeveelheid suiker in deze drankjes, zijn ze een stuk minder gezond dan je waarschijnlijk zou denken. Dit geldt ook voor de ‘verse’ variant. Kun je deze drankjes echt niet missen? Maak dan een smoothie op basis van groente.

Soep

Heb je een avond niet zo veel trek? Dan is soep een ideale maaltijdvervanger en past goed binnen een dieet. Maar let op: soep uit de supermarkt bevat vaak veel suiker én zout. En dat maakt van soep al snel een ongezonde maaltijd. Wil je toch lekker genieten van een warme kop? Dan maak je de meeste soepen eenvoudig zelf. Voeg eventueel extra groente toe voor een lekker verzadigd gevoel.

Noten

Noten bevatten tal van gezonde voedingsstoffen. Daardoor staan ze bekend als gezond tussendoortje. Een handje noten op z’n tijd is ook niet per se een slecht idee. Maar wanneer je graag een paar pondjes wilt verliezen kun je dat schaaltje amandelen, pinda’s of walnoten toch maar beter laten staan. Ze zijn namelijk ook heel calorierijk. Per 100 gram zit je al snel op 500 tot 600 calorieën. Wil je toch iets snacken? Kies dan voor een stukje komkommer of een lekker cherrytomaatje.

Avocado

Helaas: ook de avocado is niet veilig als je graag wat wilt afvallen. Deze vrucht bevat namelijk veel vetten. Het grootste deel hiervan is verzadigd vet, maar ook daar kun je te veel van binnenkrijgen. Daarnaast bevat een avocado al snel zo’n 300 tot 400 kcal. Een stukje kan best, deze vrucht heeft namelijk ook tal van gezondheidsvoordelen, maar wees zuinig met de hoeveelheid.

Wraps

Veel mensen gebruiken tijden hun dieet wraps als vervanger voor een boterham. Toch is dit niet per se gezonder. Brood schrappen op langere termijn blijkt funest voor je lijn. Bovendien zijn wraps niet altijd een beter alternatief. Een aantal varianten bevatten namelijk veel suiker en zout. Daarnaast zijn veel mensen geneigd om de wrap met meer dingen (dus calorierijker) te vullen dan gewoon broodbeleg.

Tofu

Deze vleesvervanger an sich is eigenlijk heel gezond. Het bevat weinig vet en calorieën. Bij tofu schuilt er echter één addertje onder het gras. Door de sponzige textuur absorbeert tofu al het vocht uit het gerecht. Gebakken of gefrituurde tofu wordt daardoor al snel heel calorierijk.

Lees ook

Deze (psychologische) trucjes maken afvallen een stuk gemakkelijker

Bron | Fem Fem
Beeld | iStock

Ook interessant