Ontbijt gezond voor hart Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Déze voedingstoffen in je ontbijt houden je hart gezond

Volgens onderzoek zou je mogelijk minder kans op overgewicht, diabetes, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten hebben als je elke dag ontbijt. Wil je het echt goed aanpakken? Dan raadt een cardioloog aan om altijd te zorgen dat er twee soorten voedingsstoffen in je ontbijt zitten om je hart zo gezond mogelijk te houden. We leggen je uit welke dat zijn.

Hoewel de meningen over de uitspraak ‘ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag’ verdeeld zijn, is elke dag ontbijten wel bewezen gezond.

Belangrijke voedingsstoffen in je ontbijt voor een gezond hart

Zoals je waarschijnlijk al weet is het goed voor je darmen om voldoende vezels te eten. Maar ook voor je hart heeft dit voordelen. Aan Well + Good legt cardioloog Leonard Pianko uit dat vezels namelijk helpen om je LDL-cholesterol, ook wel het slechte cholesterol, te verlagen. En ook je bloeddruk daalt hierdoor. En dat verkleint weer de kans op hart- en vaatziekten.

Ook eiwitten, die de opbouw van spieren ondersteunen en het herstel van weefsel bevorderen, helpen je hart gezond te houden als je hiermee ontbijt. Eiwitten helpen namelijk om je cholesterol in balans te houden. Te weinig cholesterol is niet goed, omdat het een belangrijke bouwstof voor je lichaam is, maar te veel cholesterol kan zich ophopen in de wanden van je bloedvaten, waardoor je slagaderverkalking kunt krijgen en meer risico loopt op een hart- of herseninfarct. Daarnaast helpt voldoende eiwitten eten ook om je bloeddruk laag te houden.

Hoeveel moet je hiervan eten?

Een goed ontbijt voor een gezond hart bevat dus het liefst altijd vezels en eiwitten. Maar cardioloog Pianko benadrukt wel dat je er alleen met deze voedingsstoffen tijdens het ontbijt nog niet bent. Het is ook belangrijk om gedurende de dag te zorgen dat je voldoende eiwitten en vezels eet om hier de meeste voordelen voor je hart, maar ook voor je hersenen en spieren, uit te halen.

Het verschilt per geslacht, leeftijd, hoeveel je beweegt en of je onderliggende gezondheidskwaaltjes hebt, hoeveel vezels en eiwitten je precies nodig hebt, maar volgens Pianko heeft een gemiddelde volwassene tussen de 21 en 38 gram vezels per dag nodig. Het Voedingscentrum adviseert om zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels binnen te krijgen. Voor eiwitten geldt dat gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,83 gram eiwit per dag nodig hebben. Voor iemand van 70 kilo betekent dat dus ongeveer 58 gram eiwit per dag.

Lees ook: Hoe (on)gezond is het om elke dag hetzelfde te eten als ontbijt of lunch?

Het beste ontbijt

Om zowel eiwitten als vezels binnen te krijgen tijdens je ontbijt kun je bijvoorbeeld voor volkorenbrood kiezen met kaas, pindakaas of een ei. Je kunt ook een groenteomelet maken voor extra vezels. Magere of halfvolle zuivel met volkoren ontbijtgranen, zoals havermout en muesli, is ook een goede keuze. Voeg hier een handje (gedroogde) noten aan toe om het nog gezonder te maken. Als laatste is het verstandig om aan je ontbijt ook wat fruit toe te voegen. Zo haal je de meeste gezonde voedingsstoffen uit je ontbijt.

Bron | Well + Good, Hartstichting, Voedingscentrum

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden