Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze vissoorten kun je beter vaker eten (en deze juist níet)

deze-vissoorten-kun-je-beter-vaker-eten-en-deze-juist-niet-margriet.jpg

Dat vis hartstikke gezond kan zijn, weet je waarschijnlijk al wel. Maar welke vissoorten zijn nu éxtra gezond en welke kun je beter niet te vaak eten? Diëtist Julia Zumpano van de Cleveland Clinic zocht het uit en kwam met een handig lijstje.

Hier drie vissoorten die je met regelmaat kunt eten én drie vissoorten die je beter niet te vaak kunt eten.

Drie gezonde vissoorten

1. Sardines

Van alle vissoorten die er zijn, zijn sardines misschien wel het gezondst. “Sardines zijn een geweldige bron van omega-3-vetzuren. Ze worden in het wild gevangen en zijn goedkoop,” zo legt Zumpano uit. Sardines bevatten het laagste niveau aan kwik, iets wat belangrijk is, want je wilt geen kwikvergiftiging oplopen. Daarnaast bevatten ze ook veel calcium en vitamine D, wat betekent dat ze ook goed zijn voor de gezondheid van je botten. “Aangezien de kans groot is dat sardines duurzaam worden gevangen, zijn ze ook een veilige keuze voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven,” aldus Zumpano.

2. Haring

Ook vette haring mag eigenlijk niet in je dieet ontbreken. Haring levert ongeveer 1,5 gram omega-3 vetzuren per portie van één ons. Haring bevat ook nog eens meer omega-3-vetzuren dan zalm of tonijn. Ons eigen lichaam kan deze vetten niet zelf aanmaken, maar heeft ze wel nodig. Daarnaast bevat haring ook minder kwik dan andere omega-3-rijke vis, zoals: tonijn, zwaardvis en heilbot.

3. Makreel

Ook makreel bevat veel omega-3 vetzuren en weinig kwik, mits je de goede haalt. Koningsmakreel (afkomstig uit de westelijke Atlantische Oceaan en de Golf van Mexico) heeft juist wél een hoog kwikgehalte en kun je dus maar beter laten staan.

Lees ook: Hier moet je op letten als je vis in de supermarkt koopt

Drie vissoorten die wat minder gezond zijn

1. Tilapia

“Tilapia is een bron van eiwitten, maar het mist het omega-3-gehalte van vette vis, zoals zalm, tonijn, haring en sardines,” zo legt Zumpano uit. Omdat de meeste mensen niet genoeg omega-3-vetzuren binnenkrijgen via hun dieet, kun je het beste voor vissoorten gaan die juist wél veel omega 3 bevatten.

2. Tonijn

Hoewel tonijn volgens Zumpano een ‘geweldige bron is van omega-3 vetzuren’, bevat het wel érg veel kwik. Als je te veel kwik eet loop je meer risico op hersenziekten en andere gezondheidsproblemen. Je kunt dan ook beter niet te veel tonijn eten.

3. Meerval

Meerval komt vaak uit vervuild water en kan gevaarlijke chemicaliën en antibiotica bevatten. Als je tóch graag meerval eet, dan kun je het beste voor karper gaan, deze vissoort heeft namelijk een vergelijkbare smaak.  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Cleveland Clinic
Beeld | Getty

Ook interessant