Deze vier eetpatronen zouden de kans op een vroegtijdige dood verkleinen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Deze vier eetpatronen zouden de kans op een vroegtijdige dood verkleinen

In de wereld van voeding gelden een heleboel adviezen: van de Schijf van Vijf tot allerlei verschillende diëten die je kunt volgen. Lang niet altijd is duidelijk wat een specifiek eetpatroon nou precies doet voor je gezondheid. Een nieuwe studie brengt daar verandering in. Hieruit bleek dat er een verband is tussen vier verschillende eetpatronen en een lagere kans op vroegtijdig overlijden.

Onderzoekers keken naar vier verschillende eetpatronen: het mediterrane dieet, de Healthy Eating Index, de Healthful Plant-based Diet Index en de Alternate Healthy Index.

Het onderzoek

Het onderzoek werd op grote schaal uitgevoerd. Maar liefst 119.315 deelnemers werden 36 jaar lang gevolgd. In die tijd werd hun eetpatroon geanalyseerd. De resultaten liegen er niet om: als je je goed houdt aan tenminste één van deze eetpatronen, wordt het risico op vroegtijdig overlijden door welke oorzaak dan ook, hart- en vaatziekten, kanker en luchtwegaandoeningen verkleind.

De eetpatronen

En dan die diëten, want wat houden ze precies in? Belangrijk is dat elk voedingspatroon volkoren granen, fruit, groente, noten en peulvruchten bevat. Zo geeft de Healthy Eating Index aanbevolen hoeveelheden voor belangrijke voedingsgroepen, als fruit, groenten en zuivelproducten. Het mediterrane dieet leunt vooral op fruit, vis, noten, verse producten en alcohol.

Het derde eetpatroon dat onderzocht werd, is de Healthful Plant-based Diet Index. Het zit al in de naam: deze index bevat vooral veel gezonde, plantaardige voeding. Denk aan groenten en volkoren granen. Geraffineerde granen, voedsel met veel suiker en dierlijke producten krijgen een slechtere score en laat je het liefst links liggen. De Alternate Healthy Eating Index bevat alle voeding: van groenten tot suikerhoudende dranken. Hierbij wordt voeding gescoord op basis van hoe dit in verband gebracht wordt met chronische ziekten.

De gezondheidsvoordelen van goed eten

De belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat het belangrijk is om gedurende je hele leven een gezond dieet te volgen om zo lang mogelijk te leven. Toch is er ook een belangrijke kanttekening: de deelnemers hebben zelf gerapporteerd hoe zij aten. Het is dus niet een onderzoek wat wetenschappelijk vastgelegd is. Toch zeggen de onderzoekers dat het verstandig is om deze gezondheidsadviezen te volgen. Volgens hen is de link duidelijk genoeg om aan te tonen dat goed eten een verstandige keuze is. Daarbij zijn er ontzettend veel onderzoeken gedaan naar gezond eten, al kan de aanbeveling verschillen per leeftijd en lichaamsbouw. Zo worden peulvruchten, volkoren granen en groenten vaak aangeraden, terwijl vis, eieren en zuivelproducten met mate aanbevolen worden.

Bron | Science Alert

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden