Symptomen van een paniekaanval. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Déze symptomen kunnen wijzen op een paniekaanval

Een snelle ademhaling, duizeligheid en hartkloppingen: zomaar een paar symptomen die je kunt krijgen tijdens een paniekaanval. Plots krijg je een aanval van extreme angst en spanning, wat als heel heftig ervaren kan worden. Wat houdt een paniekaanval precies in, hoe kun je het herkennen en bovenal: wat kun je ertegen doen?

Dit wil je weten over paniekaanvallen.

Wat is een paniekaanval?

Bijna vier procent van de Nederlanders heeft ooit een paniekaanval gehad. Bij een paniekaanval word je overvallen door een golf van exteme angst of spanning. Je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling versnelt, je voelt je opgejaagd en kan benauwd worden. Eigenlijk neemt de angst de controle van je over, wat een paar minuten tot een anderhalf uur kan duren.

Symptomen van een paniekaanval

Maar angst en spanning zijn niet de enige mogelijke symptomen van een paniekaanval. Andere klachten die vaak voorkomen, zijn:

  • Zweten
  • Trillen
  • Een licht gevoel krijgen, duizelig worden of flauwvallen
  • Tintelingen in handen en voeten
  • Een droge mond
  • Misselijkheid, maagpijn, overgeven of diarree
  • Het gevoel dat je de controle verliest of gek wordt
  • Het gevoel dat je omgeving er anders uitziet

Wat gebeurt er bij een paniekaanval?

Normaal gesproken ademen we rustig zuurstof in en koolzuur uit. Je ademhaling past zich aan bij wat je op dat moment aan het doen bent. Wanneer je slaapt is je ademhaling bijvoorbeeld rustig en wanneer je sport, versnelt je ademhaling. Wanneer je angstig of gespannen bent, zit dat anders: je ademhaling raakt ontregeld, vaak zelfs zonder dat je dat doorhebt.

Daarnaast kunnen stress en vermoeidheid effect hebben op je ademhaling. Je lichaam maakt stresshormonen aan, zoals adrenaline en noradrenaline. Eigenlijk maakt je lichaam zich dan klaar om in actie te gaan. Je ademhaling versnelt en ook je hart gaat daardoor sneller kloppen. Zelfs terwijl je rustig op de bank zit kan het voelen alsof je hard aan het sporten bent.

Wat moet je doen bij een paniekaanval?

Probeer als eerst rustig te ademen als je last krijgt van een paniekaanval. Adem in en tel ondertussen tot drie. Adem vervolgens weer in zes seconden rustig uit. Het helpt daarbij niet om in een papieren of plastic zakje te ademen, zoals je in films soms ziet. Ook kan het helpen om iets te doen waardoor je niet aan je hartslag en ademhaling denkt. Maak bijvoorbeeld een wandeling, neem een slok water of ga hardop lezen. Na zestig tot negentig minuten zal de paniek minder heftig worden. Probeer jezelf gerust te stellen door daaraan te denken en onthoud dat je symptomen komen door angst en niet door bijvoorbeeld hartproblemen.

Neem contact op met je huisarts wanneer je last blijft houden van klachten zoals pijn op je borst die in rust niet weggaat, of als je benauwd bent en vermoedt dat het niet met een paniekaanval te maken heeft. Bel ook als niks lijkt te werken tegen de paniekaanval.

Na een paniekaanval

Een paniekaanval stopt vanzelf weer en in principe hoef je niks te doen. Zo kan het zijn dat je maar één keer in je leven een paniekaanval krijgt. Bedenk voor jezelf wat de reden was voor de paniekaanval. Was er iets waardoor je stress had, misschien zelfs onbewust? Schrijf op waarvoor je angstig bent en waar je stress van krijgt. Schrijf daarbij op welke invloed stress en angst hebben op je lichaam.

Heb je regelmatig last van paniekaanvallen en/of ben je bang dat je er nog een krijgt en vermijd je daardoor bepaalde situaties? Neem dan contact op met je huisarts, zodat je samen kunt bekijken welke behandeling nodig is.

Bron | Thuisarts, MIND

Lisa MancheGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden