Deze symptomen kunnen wijzen op een overschot aan vitamine D  Beeld Getty Images/EyeEm
Beeld Getty Images/EyeEm

Deze symptomen kunnen wijzen op een overschot aan vitamine D

Vitamine D is een belangrijke vitamine. Het zorgt voor stevige botten en tanden, versterkt je weestand en helpt je spieren in goede conditie te houden. Maar je blijkt ook te veel van deze stof binnen te kunnen krijgen. Zo’n overschot aan vitamine D kan dan zorgen voor nare symptomen.

Slik je vitamine D-supplementen? Let dan goed op.

Vitamine D

Bij vitamine D denk je waarschijnlijk aan de zomer en de zon. En dat klopt helemaal: je lichaam maakt vitamine D aan als jij buiten in de zon loopt. Daarnaast halen we het ook uit onze voeding. In vette vis zoals haring, zalm en makreel zit bijvoorbeeld veel vitamine D. Daarnaast wordt vitamine D in Nederland regelmatig toegevoegd aan margarine en halvarine. Toch zul je van de zon of voeding geen overschot aan vitamine D krijgen, te veel aan deze stof krijg je veel sneller van supplementen.

Vetoplosbare vitamine

Voor gezonde volwassenen tot zeventig jaar oud is 10 microgram (ook wel mcg of µg) vitamine D per dag voldoende; mensen ouder dan zeventig wordt aangeraden elke dag 20 microgram vitamine D bij te slikken. Maar als je iets meer dan dat gebruikt, krijg je ook nog niet direct klachten. De bovengrens van de vitamine D-inname ligt in Nederland namelijk op 100 microgram per dag. Slik je langere tijd meer dan dat, zeker zonder een vastgesteld tekort, dan kunnen klachten ontstaan.

Dacht je dat je een teveel aan vitaminen weer uitplast? Dat klopt inderdaad voor sommige wateroplosbare vitaminen, zoals vitamine C en de B-vitaminen. Bij vetoplosbare vitaminen zoals vitamine D zit dat anders. Je lichaam slaat alles van die stof op in je lichaam, waardoor je dus een overschot kunt krijgen.

Symptomen van overschot aan vitamine D

Welke klachten je krijgt bij een overschot aan vitamine D, is afhankelijk van hoe ernstig het teveel is. In eerste instantie merk je er, zoals hierboven beschreven, maar weinig van. Heb je consistent een overschot, dan komen vaak de volgende klachten voor:

  • Misselijkheid
  • Verlies van eetlust
  • Gewichtsverlies
  • Slaperigheid of overmatige vermoeidheid
  • Maag- en darmklachten zoals diarree en verstopping

Heb je lange tijd een (veel) te hoge vitamine D-inname via supplementen, dan kan volgens het RIVM dat leiden tot een te grote hoeveelheid calcium in je bloed en urine. Dat kan dat vervolgens weer voor andere klachten zorgen, waaronder nierstenen en kalkafzetting rondom organen en weefsels.

Teveel aan vitamine D voorkomen

Het is goed om te weten dat je niet zo maar last zult krijgen van deze klachten: je moet dan langere tijd een grote hoeveelheid vitamine D binnenkrijgen. Het is dan ook onverstandig om te stoppen met het gebruiken van vitamine D-supplementen, zeker als je in één van de groepen valt die altijd aangeraden wordt om deze stof bij te slikken. Dat zijn bijvoorbeeld vrouwen ouder dan vijftig jaar, mensen met een donkere huidskleur en iedereen die niet veel buitenkomt. Ben je ouder dan zeventig, dan wordt ook altijd een supplement van 20 microgram aangeraden. Twijfel je of je extra vitamine D moet slikken en of de supplementen die jij slikt de juiste hoeveelheid zijn? Vraag dan advies aan je huisarts of apotheker.

Bron | Voedingscentrum, Zorgwijzer, Medical News Today, RIVM

Ilse van RoekelGetty Images/EyeEm

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden