Deze supplementen kun je beter niet met elkaar combineren. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Deze supplementen kun je beter niet combineren

Supplementen winnen steeds meer aan populariteit. De pillen en poeders met vitamines, kruiden of mineralen kunnen een goede aanvulling op je dagelijkse voeding zijn. Maar blindelings supplementen combineren? Dat kun je beter niet doen vanwege de wisselwerking die ze op elkaar kunnen hebben.

Het slikken van vitamines kan in de meeste gevallen geen kwaad, maar in sommige situaties kan het wel degelijk risico’s met zich meebrengen. Zo kan het slikken van een te veel aan bepaalde vitamines of supplementen schadelijk zijn. Ook kunnen bepaalde combinaties een negatief effect op je hebben tijdens een operatie. Neem je meer dan één supplement? Dan kan de kans op de negatieve effecten vergroot worden.

Magnesium en calcium

Magnesium helpt bij verschillende lichamelijke functies, zoals het op peil houden van je bloeddruk, bloedsuikerspiegel en de spier- en zenuwfunctie. Calcium helpt vooral om je botten gezond en sterk te houden. Wil je de twee combineren? Pas dan op als je een te hoge dosis calcium (2600 milligram of meer per dag) én magnesium slikt. De te hoge dosis calcium kan er dan voor zorgen dat je lichaam magnesium minder goed opneemt. Als je last hebt van een magnesiumtekort, is het moment waarop je calcium inneemt ook belangrijk. Doe dit liever voordat je naar bed gaat. Het innemen tijdens een maaltijd kan een negatief effect hebben op de hoeveelheid magnesium die je lichaam opneemt uit voeding.

IJzer en groene thee

Bij kanker en bloedarmoede door een ijzertekort wordt het aangeraden om ijzersupplementen bij te slikken. Dit onmisbare mineraal is een onderdeel van rode bloedcellen, die zuurstof van de longen naar de weefsels verplaatst. Groene thee kun je innemen als extract. Je wordt er onder andere scherper van, je spijsvertering verbetert en het verlicht hoofdpijn. Wanneer je groene thee met ijzer combineert, kan dat ervoor zorgen dat je lichaam minder goed ijzer kan opnemen. Om het negatieve effect te beperken, kun je ervoor kiezen om deze supplementen op andere momenten van de dag in te nemen.

Vitamine C en koper

Vitamine C zorgt ervoor dat je collageen aanmaakt: een eiwit dat je helpt bij de genezing van wonden. Je kunt dit supplement innemen om infecties tegen te gaan of je bloeddruk te verlagen. Koper zorgt ervoor dat je lichaam bindweefsel aanmaakt. Dit mineraal kan helpen om het risico op bepaalde hart- en vaatziekten te verkleinen. Als je vitamine C in grote hoeveelheden inneemt (meer dan 1500 milligram), kan dat ervoor zorgen dat je minder koper opneemt. Dit is met name het geval bij mensen wiens inname van koper laag is.

Hoge dosis vitamine en mineralen

Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is het daarnaast risicovol om lange tijd extra vitamines en mineralen bij te slikken. Een te hoge inname van vitamine A, D, E, B6, niacine, foliumzuur, calcium, magnesium, jodium, koper, selenium en zink kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Voor gezonde mensen geldt over het algemeen dat het innemen van supplementen niet nodig is. Zij halen voldoende vitamines en mineralen uit gevarieerde voeding, waardoor de kans op een tekort klein is. Bepaalde groepen hebben wel baat bij het slikken van extra supplementen. Zo wordt ouderen geadviseerd om extra vitamine D binnen te krijgen.

Bron | Health, NVWA

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden