sportoefeningen overgang Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Gezondheid

Déze sportoefeningen helpen je de overgang door

Vroeg of laat moet je eraan geloven: de overgang. En dat gaat vaak gepaard met fysieke en mentale klachten, zoals opvliegers, hersenmist en slaapproblemen. Door te bewegen, en dan zeker met deze oefeningen, kun je de klachten wat verminderen.

We zetten een paar sportoefeningen op een rij.

Krachttraining

Tijdens de overgang produceert het vrouwelijk geslachtsorgaan steeds minder oestrogeen. Dit hormoon speelt onder andere een rol bij het opbouwen van je spiermassa. Om spierverlies tegen te gaan, is het verstandig om wat krachttraining aan je workout toe te voegen. Het gebruiken van gewichten kan er ook voor zorgen dat je meer buikvet verbrandt, iets wat vaak toeneemt tijdens de overgang. Een ander voordeel van krachttraining is dat het botverlies (osteoporose) wat kan vertragen. Fijn, want na de overgang neemt dit verlies snel toe. Tot slot helpen de oefeningen ook tegen gewrichtspijn als gevolg van oestrogeenafname. Spieren zijn belangrijk om je bindweefsel soepel te houden. Ga twee tot drie keer per week met gewichten in de weer. Kies dan liever voor een zwaarder gewicht en minder herhalingen, zodat je meer spiermassa kunt opbouwen.

HIIT (High Intensity Interval Training)

Naast krachttraining is het belangrijk om regelmatig zwaar intensief te bewegen, zeker tijdens de overgang. Niet alleen om je uithoudingsvermogen te verbeteren, maar vooral om je hartslag omhoog te brengen. Een van de manieren om dat te doen, is HIIT-training. Daarbij wissel je intensieve oefeningen af met korte pauzes. Cardiotraining vermindert het risico op hart- en vaatziekten, maar draagt ook bij aan botdichtheid. Bovendien stimuleert het de bloedstroom naar je hersenen, waardoor je minder last hebt van hersenmist en vergeetachtigheid.

Bekkenbodemoefeningen

Bij bekkenbodemproblemen denk je misschien aan de zwangerschap, maar ook vrouwen in de overgang kunnen hiermee te maken krijgen. En dat heeft vervelende gevolgen: van problemen met je ontlasting tot pijn bij het vrijen. Met oefeningen leer je om de bekkenbodemspieren op de juiste manier samen te trekken en weer te ontspannen. Hoe je weet of je bekkenbodemoefeningen nodig hebt? Een deskundige legt het uit.

Ademhalingsoefeningen

Van deze oefeningen ga je misschien niet zweten, maar dat maakt ze niet minder belangrijk. Ademhalingsoefeningen hebben verschillende voordelen. Ze helpen niet alleen om te verbinden met je bekkenbodem, maar helpt ook om te ontspannen. Daarnaast kun je door ademhalingstechnieken beter omgaan met andere symptomen van de overgang, zoals slapeloosheid en nachtelijk transpireren.

Bron | Well + Good

Maike AbmaGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden