sneller in slaap oefeningen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Gezondheid

Deze oefeningen kun je (in bed) doen om sneller in slaap te vallen

Een goede nachtrust is heilig. Staarde je vannacht voor de zoveelste keer naar het plafond? Probeer de volgende keer een stretchoefening, want volgens deze chiropractor ben je dan zo vertrokken.

Melatoninepillen, mediteren, beeldschermen vermijden, een warm bad: we doen er alles aan om zo snel mogelijk in slaap te vallen. Waar je misschien niet snel aan denkt, maar wat volgens chiropractor Dr. Julia Morgan wél werkt, is het doen van stretchoefeningen voor het slapengaan. Door deze vier oefeningen, die je gewoon in bed kunt doen, val je binnen no time in slaap. Het proberen waar, toch?

Bolle en holle rug

Ga in kleermakerszit of op de rand van je bed zitten en plaats je handen op je knieën. Maak je rug bol en breng je kin naar je borst. Maak je rug vervolgens hol, breng je kin omhoog en kijk naar boven. Herhaal deze oefening ongeveer dertig seconden tot één minuut.

Buigen van links naar rechts

Ga weer in kleermakerszit of op de rand van het bed zitten. Leg je linker onderarm naast je op het bed en breng je rechterarm over je hoofd omhoog. Strek uit. Daarna doe je het andersom: rechterarm op het bed, linkerarm omhoog. Voor een extra stretch kun je ook naar voren buigen en beide armen uitstrekken. Je maakt dan als het ware een cirkel.

Child’s Pose met kussens

Leg twee kussens op elkaar en plaats beide handen erop. Ga op je knieën zitten, met je benen een stukje uit elkaar en ongeveer een halve meter van de kussens. Buig naar voren, met je borst richting het bed, en strek je armen. De oefening lijkt op een Child’s Pose, een bekende yogaoefeningen, maar dan met je armen op twee kussens.

Vlinder

Kruis je benen en zorg dat je rechterknie dichtbij je linkerknie komt. Goed om te weten: hoe dichter je voeten tegen je heupen aan liggen, hoe meer je stretcht. Houd je armen naast je en breng je lichaam langzaam naar voren. Houd je rug recht. Herhaal de oefening met je andere been bovenop.

Zie je de oefeningen niet helemaal voor je? Dr. Julia Morgan laat het zien in dit filmpje.

Bron | Well + Good

Maike AbmaGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden