Déze invloed heeft meer bewegen bij een te hoog cholesterol Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Déze invloed heeft meer bewegen bij een te hoog cholesterol

Hoewel je in het dagelijks leven niets merkt van een hoog cholesterol, kan dit wel ernstige gevolgen hebben. Zo loop je meer risico op hart- en vaatziektes. Daarom is het belangrijk om een te hoog cholesterol naar beneden te krijgen, en daar kan bewegen bij helpen. Maar hoe vaak moet je dat dan doen?

En moet je echt intensief sporten of is een rondje wandelen ook al voldoende?

Wanneer is er sprake van een te hoog cholesterol?

Misschien heb je wel eens over de gevaren van een verhoogd of te hoog cholesterol gehoord, maar wanneer is daar eigenlijk sprake van? Je cholesterolwaarden kan worden gemeten met een bloedtest. Een gewenste waarde van de totale cholesterol is lager dan 5,0 mmol/l. Heb je een totale cholesterolwaarde van hoger dan 5,0 mmol/l? Dan heb je een verhoogd cholesterolgehalte. Heb je een totaalwaarde van boven de 8,0 mmol/l? Dan heb je een sterk verhoog cholesterolgehalte. Daarnaast kan er ook nog onderscheid worden gemaakt tussen LDL-cholesterol – ook wel de slechte cholesterol – en HDL-cholesterol – ook wel de goede cholesterol. Is je LDL-gehalte hoger dan 3,0 mmol/l? Dan heb je ook al te maken met een verhoogd cholesterolgehalte.

Bewegen bij een te hoog cholesterol

Een verhoogd cholesterol kan leiden tot slagaderverkalking, wat het risico op hart- en vaatziekten groter maakt. Daarom is het belangrijk om een te hoog cholesterol aan te pakken. Daarvoor heb je gelukkig niet meteen medicatie nodig, want ook een gezonde leefstijl kan veel invloed hebben op je cholesterol. Zo kun je door minimaal een half uur per dag en minstens vijf dagen per week matig intensief te bewegen een te hoog cholesterol verlagen. Dat komt doordat het vetgehalte in je bloed verlaagt bij voldoende beweging en doordat er gezonde cholesterol (HDL) wordt aangemaakt. Dit zorgt voor de afbraak van de slechte cholesterol (LDL) in je lichaam. Heb je de smaak te pakken? Mooi. Hoe meer je beweegt, hoe beter het werkt voor je cholesterol. Heb je overgewicht? Dan kun je het beste minstens een uur per dag bewegen, in plaats van een half uur.

Lees ook: Erfelijk hoog cholesterol: dít wil je weten over familiaire hypercholesterolemie

Wat voor beweging is het beste?

Matig intensief bewegen zegt je misschien nog niet zoveel, maar dit betekent dat je hartslag en ademhaling verhogen tot een niveau waar je nog wel normaal kunt praten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Fietsen
  • Wandelen
  • Traplopen
  • Hond uitlaten
  • Ramen lappen
  • Badmintonnen
  • Roeien
  • Rustig zwemmen

Daarnaast is het ook goed om af en toe intensiever te bewegen, waarbij je hartslag en ademhaling dusdanig omhoog gaan dat het moeilijker is om normaal te praten. Dit kan bijvoorbeeld met een training in de sportschool, hardlopen, op hoger tempo zwemmen of dansen.

Bron | Hartstichting, Plusonline
Beeld | Getty Images

RedactieGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden