cholesterol drankjes Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Deze drankjes dragen bij aan een gezond cholesterol

Verschillende factoren, zoals een ongezond eetpatroon, overgewicht, roken of een genetische aanleg, kunnen een te hoog cholesterol veroorzaken. Gezonde voeding kan helpen om je cholesterol verlagen. Ook deze drankjes hebben effect.

Van tomatensap tot groene thee: een klein overzicht.

Te hoog cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof die je lichaam gebruikt om cellen, hormonen en gal aan te maken. Cholesterol wordt aangemaakt in de lever, maar een kleine hoeveelheid krijgen we binnen door voeding. In het kort zijn er twee soorten cholesterol: HDL en LDL, waarvan LDL-cholesterol bekendstaat als de ‘slechte’ variant. Te veel LDL-cholesterol vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Normaal gesproken zorgt het lichaam voor een goede balans in de hoeveelheid cholesterol, maar dit kan uit balans raken door verschillende factoren, zoals roken, te weinig beweging of een ongezond eetpatroon met veel verzadigde vetten. Soms heb je bij een hoog cholesterol medicijnen nodig. Een andere manier om je cholesterol te verlagen, is gezond eten. Maar ook drankjes, zoals deze hieronder, kunnen bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte.

Groene thee

Drink je dagelijks een paar koppen groene thee? Dan ben je goed bezig. De thee bevat namelijk catechine en andere antioxidanten die het LDL-cholesterolgehalte zouden verlagen. Verschillende studies tonen aan dat groene thee een positief effect heeft op je cholesterol, en daarmee de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Het Voedingscentrum adviseert drie koppen groene of zwarte thee per dag.

Tomatensap

Je moet ervan houden, maar het drinken van tomatensap zou het ‘slechte’ cholesterol wat verlagen. Tomaten zitten namelijk boordevol lycopeen, een antioxidant die het risico op hart- en vaatziekten verkleint. Ook bevatten ze vezels en niacine, die cholesterolverlagend werken.

Sojamelk of havermelk

Vervang volle melk eens door een plantaardige melk, bijvoorbeeld op basis van soja of haver. Veel melkproducten bestaan uit verzadigd vet, wat je cholesterol verhoogt. Kies daarom liever voor een magere of plantaardige variant. Haverdranken bevatten bepaalde vezels die cholesterolverlagend zouden werken. Bovendien zitten er bèta-glucanen in, die de opname van cholesterol kunnen afremmen. Een alternatief is sojamelk, dat ook weinig verzadigde vetten bevat.

Bessensap

Veel fruit, zoals aardbeien, blauwe bessen, bramen en frambozen zitten tjokvol antioxidanten en vezels, en dragen daardoor bij aan het verlagen van je cholesterol. Eet de bessen door je yoghurt of maak er een smoothie van met soja- of havermelk.

Producten met plantensterolen

Plantensterolen zijn bioactieve stoffen die een positief effect hebben op je cholesterolgehalte. Ze worden daarom toegevoegd aan cholesterolverlagende producten, zoals margarine en yoghurt(dranken). 1 tot 3 gram plantensterolen per dag verlaagt het cholesterolgehalte met gemiddeld 10 procent, blijkt uit onderzoek. Plantensterolen zijn vooral geschikt voor mensen met een (licht) verhoogd cholesterol en kunnen niet als vervanging van medicijnen gebruikt worden.

Bron | MedicalNewsToday, Voedingscentrum

Maike AbmaGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden