Manon Kerkhof en Maaike de Vries. Beeld Kosmos Uitgevers
Beeld Kosmos Uitgevers

PREMIUM

Déze behandelingen kunnen volgens experts helpen bij de overgang

De overgang: we krijgen er uiteindelijk allemaal mee te maken. Wat gebeurt er fysiek en mentaal precies met je? Gezondheidswetenschapper Maaike de Vries en gynaecoloog Manon Kerkhof schreven er een boek over: Ook leuke meisjes worden vijftig. Ze nemen je mee in een wereld vol praktische tips en de laatste adviezen rondom de overgang.

In de herziene versie van Ook leuke meisjes worden vijftig geven Manon en Maaike een update, omdat het boek gebaseerd is op de laatste inzichten uit de wetenschap en praktijk en op deze manier actueel blijft.

Midden in de overgang: dit kun je verwachten

Manon vertelt dat het belangrijk is dat je begrijpt wat je mentaal en fysiek te wachten staat, als je de overgang goed wilt doorstaan. “Wat gebeurt er als je hormonen veranderen in een soort omgekeerde puberteit? De opvliegers kennen we waarschijnlijk allemaal wel, maar de overgang kan ook veel effect hebben op je brein, de zogenaamde hersenmist: je kunt je dan niet goed concentreren, verliest je focus en wordt vergeetachtig. Begrijpen wat er tijdens de overgang gebeurt is eigenlijk al een deel van de behandeling.”

Meno-powerfood: dieet voor de menopauze

Volgens Maaike kan er metabole ontregeling ontstaan tijdens de overgang. Je hebt dan klachten rondom je stofwisseling. Veel vrouwen komen vijf tot zeven kilo aan bij de menopauze. Als je dat niet wilt, raadt Maaike aan om te letten op wat je binnenkrijgt. “Om de menopauze goed door te komen kun je beginnen met ‘meno powerfood’. Dat zijn voedingsmiddelen die je het beste kunt eten bij de menopauze. Start met elke dag drie ons groenten eten. Die zorgen ervoor dat je maag goed vol zit.”

Verder luidt het advies om volkoren granen, peulvruchten en volle zuivel tot je te nemen. “En doe regelmatig lijnzaad door de yoghurt of een salade. Ook soja kan helpen: Aziatische vrouwen eten vaak soja en hebben relatief weinig menopauzale klachten. Alcohol kun je beter laten staan. Daar kom je namelijk flink van aan en het is een uitlokker voor opvliegers.”

Hormonale behandelingen bij de overgang

Goed slapen, eten en bewegen kan ervoor zorgen dat je minder klachten van de overgang hebt. “Heb je na deze aanpassingen in je leefstijl nog steeds veel last, wees dan niet bang om ondersteuning van hormonen te vragen bij de huisarts of gynaecoloog. Hormonen zijn niet gevaarlijk als je ze op de juiste manier gebruikt. Hormoontherapie wordt in Nederland maar bij weinig vrouwen met overgangsklachten voorgeschreven, terwijl 85 procent er last van heeft. Daarin loopt Nederland een beetje achter in vergelijking met andere landen,”legt Manon uit. “Als je merkt dat je je bed niet meer uitkomt en het helemaal niet goed met je gaat, kunnen hormonen uitkomst bieden. In Nederland zijn we op dat vlak best terughoudend, omdat we hormonen ‘eng’ vinden.”

Volgens Manon zijn de hormonen die nu op de markt zijn veiliger dan twintig jaar geleden. “Je kunt deze hormonen op vele manieren toedienen. De pilletjes van de huisarts zijn vrij bekend, maar niet iedereen weet dat je ook een pleister met hormonen kunt plakken of spray of gel kunt gebruiken. Dan worden de hormonen via de huid opgenomen en niet afgebroken via de lever. Dat is erg veilig en gezonder voor je lichaam.”

Link tussen de overgang en een burn-out

“Tegen vrouwen met overgangsklachten wordt vaak gezegd: je hebt een burn-out, doe maar wat rustiger aan,” vertelt de Vries. “Er is veel overlap tussen de klachten van beiden: slapeloosheid, somberheid en lichamelijke ongemakken. De overgang wordt vaak aangezien voor een burn-out. Maar je kunt natuurlijk ook een burn-out krijgen terwijl je in de overgang zit. Het kan ook en-en. En je kunt ook op 50-jarige leeftijd een burn-out krijgen met weinig overgangsklachten.”

Als je hulp wilt zoeken bij de overgang kun je volgens Manon naast anders eten, meer bewegen, beter slapen en ontspannen denken aan cognitieve gedragstherapie. “Daarbij kun je leren omgaan met deze levensfase. Je kunt ook acupunctuur gebruiken. Het is wetenschappelijk aangetoond dat daarbij de overgangsklachten met dertig procent afnemen: je krijgt minder vaak en minder ernstige opvliegers. Maar eerlijk is eerlijk, als leefstijl niet helpt, blijkt hormonale therapie het meest effectief. Je komt namelijk hormonen tekort, die vul je met de therapie aan en daarmee is het probleem vaak opgelost.”

Saskia WinkensKosmos Uitgevers

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden