“Veel water drinken. Altijd blijven hydrateren!” Hoe vaak hebben we dat advies nu al wel niet gehoord? Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Deze 5 voedingsmiddelen en dranken drogen je stiekem uit

Water drinken: we weten allemaal dat het goed voor ons is. Toch kan het soms best een uitdaging zijn om elke dag weer de aanbevolen twee liter water aan te tikken. Soms hebben we gewoon veel meer zin in een dampende kop koffie of een glaasje fris. We vertellen je welke voedingsmiddelen en drankjes je lichaam niet hydrateren, maar juist uitdrogen.

Een goede hydratatie is goed voor je gewrichten en helpt je lichaamstemperatuur op peil houden. Ook je humeur knapt ervan op.

Tekort aan water in je lijf

Veel water drinken. Altijd blijven hydrateren!” Hoe vaak hebben we dat advies nu al wel niet gehoord? Te vaak, volgens sommigen. Topmodellen zweren erbij en elke voedingsadviseur slaat je ermee om de oren. Het kan voelen als een open deur. En dat is het eigenlijk ook. Toch blijkt dat de gevolgen van een tekort aan water in je lijf extreem zijn. Uit onderzoek blijkt zelfs dat wanneer je minder dan twee glazen water per dag zou drinken, het risico op een depressie met maar liefst 73 procent stijgt. Uitdroging kan verder hoofdpijn verergeren en heeft een negatieve invloed op je energieniveau.

Uitdrogen is dus waarschijnlijk het laatste wat je wil. Er zijn een paar dingen die onschuldig lijken maar die je eigenlijk beter kan laten staan als je je vochthuishouding op peil wil houden.

1 (Fris)dranken drogen je uit

Ja, als het lekker koud uit de ijskast komt, kan een glaasje fris behoorlijk dorstlessend aanvoelen. Maar eigenlijk zijn het vooral vloeibare suikerbommen. Daardoor keldert je hydratatieniveau flink omlaag en komt er suiker in je bloed. Door de hoge glucosespiegels kan je dan gemakkelijk uitdrogen. Ben je dol op een glaasje prik? Je kunt proberen je frisdrank te vervangen door bruisend water. Schijfje citroen en een takje munt erbij en je drankje krijgt een heerlijke frisse smaak.

2 Suikervrije kauwgom zit vol sorbitol

Ook kauwgom is een stiekeme uitdroger. In suikervrije kauwgom zitten zoetstoffen zoals sorbitol. Daarmee wordt de smaak van suiker nagebootst zonder je bloedsuikerspiegel te verhogen. Dat klinkt misschien best oké, maar als je veel sorbitol tot je neemt kun je last krijgen van diarree. En dát zorgt voor flinke uitdroging van ons lichaam. Een alternatief is bijvoorbeeld hydraterend fruit. Denk aan watermeloen of aardbeien. Die hydrateren je lichaam én helpen tegen een slechte adem. Dan is kauwgom niet eens meer nodig!

3 Energiedrankjes barsten van de cafeïne

Als je regelmatig energiedrankjes met cafeïne tot je neemt, moet je waarschijnlijk vaak naar het toilet. Ook koffie zorgt ervoor dat je veel bezoekjes aan de wc brengt. En met al dat plassen verlies je heel veel vocht. Drankjes waar cafeïne in zit werken juist extreem dehydraterend. Wat je kan drinken om wél gehydrateerd te blijven, is bijvoorbeeld kokoswater.

4 Een eiwitrijk dieet droogt uit

Eiwitten: we hebben ze nodig, maar als je er teveel van binnenkrijgt kun je sneller uitdrogen. Als je graag toch wat meer eiwitten wil eten, zou je het kunnen combineren met voedingsmiddelen die juist hydraterend zijn. Voeg bijvoorbeeld sla, watermeloen, komkommer of tomaat toe.

5 Augurken zitten vol zout

Bij augurken denk je misschien al snel aan zwangere vrouwen die ernaar snakken. Het kan hartstikke lekker zijn, zo’n zure bom. Maar een potje augurken, dat zit boordevol zout. En dát droogt ons lichaam flink uit. Om ervoor te zorgen dat je niet teveel zout binnenkrijgt (en dus uitdroogt) kun je beter kiezen voor zoete augurken. Ook kan het een goed idee zijn om er een glas water bij te nemen of een kom gazpacho.

Bron | Wellandgood

Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden