Deze 5 supplementen kun je het best nemen na de menopauze Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Deze 5 supplementen kun je het best nemen na de menopauze

Als je de menopauze achter de rug hebt, denk je dat het gedaan is met de opvliegers. Maar ook tijdens de postmenopauze is het belangrijk om te letten op je gezondheid. Bepaalde lichamelijke functies kun je ondersteunen door supplementen te nemen. Welke kun je dan het best kiezen?

De menopauze is het moment van je laatste menstruatie. Dit is niet hetzelfde als de overgang. De overgang is namelijk een langere periode rond de jaren om de menopauze heen. Twaalf maanden na de menopauze wordt gesproken van postmenopauze. In deze fase zit je de rest van je leven.

Calcium

Na de menopauze kunnen je botten brozer worden. Dit komt doordat je hormoonspiegel dan verandert. Het is daarom belangrijk om voldoende calcium binnen te krijgen. Dit mineraal is belangrijk voor de opbouw en het onderhoud van je botten en gebit. Op latere leeftijd kan het helpen tegen botontkalking. Hoeveel heb je dan per dag nodig? Het Voedingscentrum adviseert 1100 gram per dag voor vrouwen van 51 tot 69 jaar en voor vrouwen van 70 jaar ouder is dit 1200 gram. Als je gevarieerd eet, is de kans groot dat je al voldoende calcium binnenkrijgt. Neem je een supplement? Neem dan kleinere doseringen bij een maaltijd, zodat je het beter opneemt.

Vitamine D

Net als calcium is ook vitamine D belangrijk voor de gezondheid van je botten. Sterker nog, je lichaam heeft vitamine D nodig om voldoende calcium op te kunnen nemen. Je lichaam kan vitamine D zelf aanmaken wanneer je blootgesteld wordt aan de zon en je kunt de vitamine uit voeding halen. Voor iedereen geldt een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Alleen voor mensen van ouder dan 70 wordt dit hoger. Voor deze groep geldt dat ze 20 microgram vitamine D per dag nodig hebben.

Sint Janskruid

Sint Janskruid wordt vaak gebruikt bij angst en somberheid en sommigen gebruiken het ook om beter te slapen. Voor vrouwen die last hebben van stemmingswisselingen door de menopauze, kan het kruid ook veel goeds doen. Het kan namelijk helpen om je humeur te verbeteren. Pas wel op als je andere medicijnen slikt. Sint Janskruid kan ervoor zorgen dat sommige medicijnen minder goed werken. Overleg daarom altijd eerst met je huisarts of je kunt beginnen met Sint Janskruid.

Ginseng

Heb je tijdens of na de menopauze last van stemmingswisselingen of een slecht humeur? Dan zou ginseng zomaar een wondermiddel voor je kunnen zijn. Volgens WebMD blijkt uit een aantal onderzoeken dat verschillende soorten ginseng je door de menopauze kunnen helpen omdat het je humeur een boost kan geven en helpt bij een betere slaap. Maar, een kanttekening die de website hierbij plaatst, is dat nog niet aangetoond is dat ginseng ook kan helpen bij klachten als opvliegers.

Probiotica

Tijdens de overgang hebben je darmen een grote invloed op je lichaam en de klachten die je ervaart. Door je darmgezondheid te ondersteunen, kun je dus ook klachten van de overgang en de menopauze verlichten. Daar kunnen probiotica een bijdrage aan leveren. Dit zijn levende bacteriën die een positief effect kunnen hebben op je gezondheid, mits je er voldoende van consumeert. Daarbij is het goed om te weten dat het ene probioticum het ander niet is en dat er vooral gesproken wordt van ‘vermeende positieve effecten’. Daaronder vallen volgens het Voedingscentrum het verminderen van darmklachten en allergische verschijnselen of het verhogen van de weerstand. Maar, zegt de organisatie ook, voor veel gezondheidsclaims over probiotica is niet voldoende bewijs.

Bron | WebMD, Bestlife

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden