Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Deze 5 diëten zijn volgens experts het makkelijkst vol te houden

ontbijten.jpg

Het beste dieet is er één dat je kunt volhouden: een gevarieerd en gebalanceerd eetpatroon zonder strikte geboden. Volgens het jaarlijkse dieetrapport van U.S. News heb je met deze vijf diëten de meeste kans om de verloren kilo’s er ook vanaf te houden. Spoiler alert: ze lijken verdacht veel op een bekend, gratis Nederlands dieet.

Voor het dieetrapport van U.S. News, het twee na grootste nieuwsmagazine van de Verenigde Staten, beoordeelde een panel van diëtisten en andere gezondheidsexperts veertig populaire diëten. Ze bestudeerden onder andere hoe gezond en veilig de diëten zijn, hoe snel je ermee kunt afvallen en of ze daarna nog een beetje leefbaar zijn. Volgens het panel zijn onderstaande diëten gezond en van alle onderzochte eetpatronen het makkelijkst vol te houden.

1. Het mediterrane dieet

Als je eet wat mensen traditioneel in de landen rond de Middellandse Zee (zoals Griekenland en Italië) aten, ben je volgens het deskundigenpanel niet alleen kerngezond bezig, je hebt ook nog eens de beste kans om niet meer aan te komen. Het mediterrane dieet kent namelijk geen verboden voedingsmiddelen en het water loopt je in de mond van wat je wel mag eten: veel verse groenten en fruit, olijfolie, peulvruchten (zoals linzen, bruine bonen, maar ook hummus), noten en zaden, vis en volkoren graanproducten (joepie, brood). In Nederland noemt het Diabetes Fonds het mediterrane dieet zelfs de ‘allerbeste keuze voor mensen met diabetes’. Het houdt de bloedsuiker stabieler en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Daarom is het volgens het fonds ook een goed idee voor mensen die (nog) niet ziek zijn. Tip: als je de meeste dierlijke eiwitten en vetten vervangt door de plantaardige variant, ben je al een heel eind (bijvoorbeeld avocado op brood in plaats van kaas, falafel in plaats van varkens- en rundvlees enzovoorts).

2. Het flexitarisch dieet

Met het flexitarisch dieet eet je minder vlees. Hiermee verlaag je volgens diëtiste en bedenkster Dawn Jackson Blatner niet alleen het risico op diabetes en hart-en vaatziekten, je valt er ook nog van af: flexitariërs zouden gemiddeld vijftien procent lichter zijn dan vleeseters. Omdat je vlees niet helemaal van je bord hoeft te bannen, is het dieet ook prima vol te houden, concludeert het deskundigenpanel van U.S. News. Op vleesvrije dagen kun je je eiwitten halen uit peulvruchten, noten en zaden, tofu, tempeh of eieren. Dat is behalve gezond, ook nog eens beter voor het milieu, weet het Nederlandse Voedingscentrum. Eet je al weinig vlees? Met het flexitarisch dieet krijg je in beginsel niet meer dan vijftienhonderd calorieën binnen, dus je zult echt wel afvallen.

3. Weight Watchers

In de categorie ‘makkelijkst vol te houden’ gaf het panel het nieuwe dieetprogramma van Weight Watchers net zo veel punten als het flexitarisch dieet. Een gedeelde tweede plaats dus. Volgens de Amerikaanse experts kun je met dit dieet snel afvallen zonder honger te hoeven lijden. Een puntensysteem leert je gezonde keuzes te maken, waardoor je nog steeds kunt eten wat je lekker vindt en toch afvalt. Het moedigt je aan te kiezen voor meer fruit, groenten, eiwitten en minder suikers en dierlijke vetten. Doordat je samen met anderen afvalt en regelmatig bij elkaar komt, is het volgens de deskundigen ook makkelijker om je nieuwe levensstijl vol te houden.

4. Het DASH dieet

Het deskundigenpanel heeft het DASH dieet voor de achtste keer op rij tot ‘beste dieet van het jaar’ uitgeroepen. Als naar alle criteria gekeken wordt, komt dit eetpatroon namelijk als beste uit de bus. Je valt ervan af, krijgt er alle belangrijke voedingsstoffen mee binnen en je bloeddruk gaat er nog van omlaag ook. Het geheim? Kleine porties (maar wel met meer groente en fruit dan je waarschijnlijk bent gewend), vezelrijk en gevarieerd eten en weinig zout. Verder mag je alles eten, maar dan met mate. Hierdoor zou het dieet ook op de lange termijn zijn vol te houden. Maar wel iets minder makkelijk dan het mediterrane dieet en de andere prijswinnaars dus.

5. Het MIND dieet

Met het MIND dieet eet je vooral voedsel waarvan wetenschappers vermoeden dat ze je hersenen gezond houden en dementie kunnen helpen voorkomen. Zo wordt van deze Hollandse bladgroenten gedacht dat ze de veroudering van onze hersenen met wel elf jaar kunnen vertragen. Verder laat je ongezondere dingen, zoals rood vlees, kaas, zoetigheid en gefrituurd voedsel zoveel mogelijk staan. In feite is het MIND dieet een combinatie van het mediterrane dieet en het DASH dieet, die allebei bekend staan om hun gunstige werking op hart- en bloedvaten. Of de aanbevolen voedingsmiddelen in het dieet echt dementie kunnen tegenaan, is nog maar zeer de vraag. Er is nog veel onderzoek nodig. Maar omdat het dieet verder zo gezond is, zijn de deskundigen er enthousiast over.

Gratis: de Schijf van Vijf

Opvallend is dat de genoemde diëten niet of nauwelijks verschillen van dat bekende, Nederlandse dieet: de Schijf van Vijf. Als je je aan deze  eetadviezen houdt, dan neem je producten die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten goed zijn voor je lichaam. Ze verkleinen bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en kanker. In de Eetmeter-app kun je bijhouden wat je eet, hoeveel je beweegt en zie je meteen of je niet te veel calorieën en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Kookinspiratie nodig? Op de website van het Voedingscentrum vind je tien voorbeelden van dagmenu’s met een gezonde dosis calorieën, afgestemd op jouw leeftijd en geslacht. Allemaal gratis.

Lees ook

Bekijk ook

Dokter Rutger over het belang van vitamine D.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant