Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Deze 10 gedachten maken je dik (en zo verander je ze)

vriendinnen-eten.jpg

Lukt het niet om af te vallen? Misschien moet je je mindset veranderen, want hoe we eten, wordt grotendeels bepaald door hoe we denken. Een voedingsdeskundige en diëtiste vertellen hoe je deze 10 dikmakende gedachtes het beste kunt ombuigen.

1. ‘Ik eet alleen nog maar slanke dingen’

Vervang dit door: ‘Ik eet wat ik lekker vind, maar dan gewoon iets minder, want ik wil genieten van het leven en daar hoort eten bij.’

Diëtiste Ukie Harkema: “Het is gewoon een feit dat vet en suiker eten lekker maakt. Kies daarom liever voor één plak volvette kaas op brood, in plaats van meerdere lagen magere kaas die je eigenlijk niet echt lekker vindt. Als je een chocoladeliefhebber bent, sta jezelf dan dagelijks een boterham met dun bestrooid hagelslag toe. Hierdoor blijf je genieten van je eten en voorkom je dat je op onverwachte momenten voor een ongezonde snack bezwijkt.”

2. ‘Ik heb zó hard getraind, nu mag ik iets lekkers’

Vervang dit door: ‘Het is zonde om mijn harde werk meteen weer teniet te doen.’

Voedingsdeskundige Meijke van Herweijnen: “Goed dat je hebt getraind! Je hebt je bloedvaten gezuiverd, je longen geventileerd en je stofwisseling een boost gegeven. Beloon jezelf, maar niet met wat ongezonds. Draai je lievelings cd, koop een bloemetje, of neem een lekker geparfumeerd bad. Eet wél iets gezonds als je echt honger hebt na een workout. Als je gezonde honger hebt, verdient je lichaam altijd eten. Het is een signaal om je energietank bij te vullen.”

3. ‘Mijn hele familie is te zwaar, ik kan er weinig aan doen’

Vervang dit door:  ‘Ik kan niets doen aan mijn genen, maar ik kan wél goed voor mezelf zorgen.’

Van Herweijnen: “Hoe het met jou gaat, bepaal je zelf. Hoe je genen ook in elkaar zitten, je kunt er van alles aan doen om je echt goed te voelen. Daar heb je recht op, en je lijf ook.”

4. ‘Ik heb al saté besteld, dan kan die patat er ook wel bij’

Vervang dit door: ‘Ik geniet dit keer van de saté en neem in plaats van frites een lekkere, groene salade. Ik kies heel bewust voor de dingen die ik lekker vind en geniet daarvan!’

Van Herweijnen: “Gezond en slank worden doe je door eerlijk te zijn tegen jezelf. En door te bepalen hoe je het wél gaat doen, in plaats van jezelf dingen te verbieden. Als iets verboden is, wordt het alleen maar aantrekkelijker en krijg je medelijden met jezelf. Dat vergroot de kans op een eetbui.”

5. ‘Ik moét chocola, het is sterker dan ikzelf!’

Vervang dit door: ‘Ik ben geen slaaf van suiker, ik bepaal zelf wat ik eet. Ik kan die chocola eten, maar ik kies ervoor dat niet te doen.’

Van Herweijnen: “Als je voelt dat het sterker is dan jijzelf, dan heb je waarschijnlijk een suikerverslaving. Dit verhindert rationeel denken. Het kan je helpen om even echt geen suiker te nemen, dus ook niet in je thee of koffie, zodat je lichaam kan afkicken. Na twee weken zul je merken dat je lichaam veel minder behoefte heeft aan zoetigheid. Het besef dat je niet afhankelijk bent van suiker maakt het leven echt veel simpeler.”

6. ‘Ik heb geen zin om nu op dieet te gaan, ik begin later’

Vervang dit door: ‘Wat er nu niet aankomt, hoeft er straks ook niet af.’

Van Herweijnen: “Hoe gezonder je nu eet, des te eerder je over een paar weken op je gewicht bent.”

Harkema: “Het is vaak zelfs nog béter om op een lastig moment te starten. De meeste mensen beginnen op een maandag met afvallen, want het weekend wordt vaak als het moeilijkst ervaren. Toch is het verstandiger om op een vrijdag te beginnen. Dan heb je nog goede moed als het lastig wordt. Bovendien doorbreek je daarmee het voorspelbare patroon van ‘op maandag begin ik’.”

‘Hoe gezonder je nu eet, des te eerder je over een paar weken op gewicht bent’

7. ‘Het is zó oneerlijk! Mijn vriendinnen kunnen alles eten en blijven slank’

Vervang dit door: ‘Iedereen heeft z’n zwakke punten en ik kan niet meer dan goed voor mezelf zorgen.’

Van Herweijnen: “Concentreer je op wat je wilt bereiken en werk aan zelfvertrouwen. Je vriendinnen hebben hun eigen zwakke plekken. Reken maar dat ze daar geregeld mee worstelen!”

8. ‘Ik heb vanmiddag veel chocola gegeten, dus ik sla mijn avondeten over’

Vervang dit door: ‘Ik eet een gezonde portie avondeten en de komende dagen pak ik wat vaker de fiets.’

Van Herweijnen: “Je hebt je even laten gaan en genoten van de chocola. Zie het niet als een zonde. Door een maaltijd over te slaan, krijg je gegarandeerd een rammelende honger die sterker wordt dan je karakter. Met andere woorden: je bereidt jezelf voor op een eetaanval. Denk: vanmiddag at ik teveel chocola, maar nu start ik weer met mijn gezonde gewoonte. Juist door opnieuw de draad positief op te pakken, neem je ook stoffen op om die chocola beter te verwerken.”

9. ‘Ik móet echt afvallen’

Vervang dit door: ‘Ik wil me fit en gezond voelen.’

Van Herweijnen: “Stel dat je je eetgewoontes aanpast omdat je wilt afvallen. Op een gegeven moment val je niet meer af, dus dan is je motivatie weg. Je gaat weer op de ‘oude’ manier eten en komt aan. Kies dus een andere motivatie: je wilt voorgoed gezond en energiek zijn, daarvoor doe je het!”

10. ‘Ik verveel me, ik neem wat lekkers’

Vervang dit door: ‘Ik verveel me, ik bel een vriendin, of ik maak een kleine wandeling met de hond…’ Kortom: zoek een alternatief!

Bron | Margriet Streep je slank

Leuke artikelen van Margriet.nl automatisch in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Lees ook:

Kijk ook:

Ook interessant