Gezondheid

De voor- en nadelen van de zon

zon-jpg.jpg

De eerste zomerse zonnestralen hebben zich alweer laten zien. Mensen trekken er massaal op uit en voor velen kan de echte zomer niet snel genoeg beginnen. Maar aan de zon kleeft ook 1 groot nadeel: huidkanker. En huidkanker wordt zwaar onderschat in Nederland, aldus dermatologen.

zonVolgens dermatologen moeten zonaanbidders hun zongedrag snel aanpassen, anders is de kans groot dat ze over een paar jaar huidkanker krijgen.

Maar waarom komt huidkanker steeds vaker voor?
Steeds meer mensen krijgen te maken met een vorm van huidkanker. In tien jaar tijd is het aantal nieuwe gevallen van kwaadaardige huidkanker verdubbeld. Steeds meer jongeren en ouderen krijgen te maken met deze vorm van kanker. Oudere mensen hebben meer kans op een huidafwijking.

Jongeren gaan steeds meer en langer naar zonnige bestemmingen op vakantie en genieten daar onbeschermd van de zon. Ook speelt mode een rol in de opkomst van huidkanker. Vroeger lagen mensen helemaal aangekleed op het strand, terwijl ze vandaag de dag bijna niets meer aan hebben op het strand.

Voor- en nadelen van de zon
Naast een pijnlijke huid, kan de zon op langere termijn veroudering van de huid veroorzaken en de kans op huidkanker vergroten. Toch heeft de zon ook voordelen. Zo wordt vitamine D aangemaakt wat weer goed is voor onze botten en kan de zon goed zijn bij bepaalde huidziekten.

Wat is beter: en half uurtje zonnen zonder bescherming of de hele dag met goede bescherming?
Dermatologen onderscheiden vier huidtypes:

1. Sproeten, lichte ogen, wordt niet bruin. Zelfbeschermingstijd in de zon tot verbranden: ca. 5 tot 10 minuten.
2. Lichte huid, licht haar, lichte bruining. Zelfbeschermingstijd: 10 tot 20 minuten.
3. Donkerblond tot bruin haar, bruine ogen. Zelfbeschermingstijd: 20 tot 30 minuten.
4. Donker haar en donkere ogen. Zelfbeschermingstijd: meer dan 40 minuten.

Vermenigvuldig de zelfbeschermingstijd met de zonnefactor en de uitkomst is de maximale tijd om – beschermd – in de zon te kunnen blijven. Bijvoorbeeld: 10 minuten x factor 30 = 300 minuten = gemiddeld 5 uur in Noord-Europa. Rond de evenaar geldt bijvoorbeeld de volgende rekensom: 14 zonnedagen staan gelijk aan 140 zonnedagen in onze regionen. Daarom: gaat u zuidelijker, verhoog dan de factor! Feit: hoe beter de bescherming, des te langer rimpelvrij. Gebruik daarom altijd minstens een SPF 15.

Kun je een zonneallergie voorkomen, bijvoorbeeld met voedingssupplementen?
Calcium, vitamines en mineralen kunnen nooit kwaad, maar een geschikte bescherming is belangrijker. Vooral uv-A-stralen doen de huid reageren, vooral als de huid nog niet is gewend aan de zon. Zonneallergie doet zich gelden in vele varianten, maar is meestal te zien als roodheid en pukkeltjes. Huidcellen zijn ontstoken door vrije radicalen die ontstaan in de huid door uv-straling. Het wordt meestal wel beter na verloop van tijd, maar helaas niet altijd. Gun uzelf in elk geval een hoogwaardige en consequente uv-A/uv-B-zonnebescherming met minstens SPF 30 en zonder vetten, kleur-, conserverings- of parfumstoffen. Of blijf beschermd in de schaduw. Gebruik je een aftersun kies dan bij voorkeur ook voor een versie die vrij is van vetten en rijk aan vocht.

Een paar tips om verstandig te zonnen:
– Voorkom te veel blootstelling aan de zon op jeugdige leeftijd
– Ga uit de zon tussen 11.00 uur en 15.00 uur
– Bouw het zonnen op. Ga niet op de eerste zomerse dag uren in de zon liggen
– Wees niet zuinig met zonnebrandmiddel

Ook interessant