Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

De mindfulnessdocent: “Zo voorkom je emotie-eten”

tipdag28.png

Tijdens de Fit Challenge krijg je elke dag een tip van een expert uit Margriets deskundigenpanel. Dag 28: mindfulnessdocent Marisa Garau weet hoe je je emoties in de hand houdt.

Marisa: “Emotie-eten doe je als je niet echt honger hebt, maar als je je boos, ontdaan, verdrietig of verveeld voelt. Je wordt dusdanig overspoeld met die emotie dat je niet meer helder kunt denken en automatisch naar voedsel grijpt om jezelf te troosten.

Als je deze vier eenvoudige stappen volgt, voorkom je dat je onbewust die ongezonde snacks in je mond stopt om de emotie te onderdrukken:

Stap 1
Als je een sterke emotie voelt opkomen, blijf er dan bij met je volle verstand.

Stap 2
Erken de emotie en laat de golven van pijn, verdriet of teleurstelling vrij door je heen stromen. Onderdruk of ontken het niet.

Stap 3
Oordeel niet over je gevoelens. Het is niet goed, het is niet slecht. Het ís. Accepteer dat je dit nu voelt, en plak er geen etiket op.

Stap 4
Concentreer je nu op je ademhaling zoals deze is, ook al is hij snel en oppervlakkig. Voel hoe je adem je neus binnenkomt, door je luchtpijp gaat, je longen in. Voel hoe je borst en buik iets uitzetten. Bij de uitademing voel je je borst en buik weer terugvallen, en hoe de lucht je neus verlaat. Wees sterk en concentreer je volledig op je ademhaling. Houd dit enkele minuten vol. Je zult zien dat je daarna minder snel naar de chocola zult grijpen.”

ersjabloom_mei_challnge

Over Marisa

Mindfulnessdocent Marisa Garau ontwikkelt digitale cursussen met eenvoudige mindfulnessoefeningen . Op haar website GrowingMindfulness.nl krijg je advies, oefeningen en kun je gratis haar nieuwste e-boek ‘In De Flow Van Mindfulness – Zonder Tijdrovende Meditaties’ downloaden.

 

 

 

 

Ook interessant