Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

De mindfulness-teacher: “Sporten heeft nóg meer effect als je bewust beweegt”

tipdag1414.png

Tijdens de  Fit Challenge krijg je elke dag een tip van een expert uit Margriets deskundigenpanel. Dag 14: mindfulness-teacher Marisa Garau legt uit hoe je efficiënter kunt sporten.

Marisa: “Wist je dat je lichaam al fitter wordt als je visualiseert dat je aan het bewegen bent? Sporten wordt daarom nog effectiever als je er met je volledige aandacht bij bent. Het voorkomt bovendien dat je over je grenzen gaat. Als je op een mindful manier sport, laat je je niet leiden door het doel dat je wilt bereiken, maar concentreer je je volledig op het bewegen zelf. Tijdens het hardlopen ben je dus niet bezig met hoeveel kilometers je wilt lopen, maar is je doel om bij elke stap te voelen wat er in je lijf gebeurt. Bij krachttraining is je doel niet om honderd sit-ups te halen, maar om elke beweging bewust te voelen.

Stap 1
Sta, voordat  je met lopen of met je work-out begint, even stil en adem een paar keer rustig in en uit. Zo kom je tot jezelf en kun je je beter concentreren.

Stap 2
Voel nu je lichaam: van je voeten tot aan je kruin, ga je ledematen en romp systematisch na.

Stap 3
Pas nu begin je met sporten. Voel van binnenuit welke spieren je gebruikt. Spieren trekken aan, andere spieren worden gerekt. Voel wat dit met je doet.

Stap 4
Als je hardloopt, voel dan je voeten in je schoenen. Voel hoe je ene been zich vooruit strekt, terwijl je andere been buigt. Voel je rug en voel of je schouders opgetrokken of ontspannen zijn. Ontdek hoe je armen vanzelf meebewegen.

Stap 5
Blijf gedurende de tijd dat je sport zo veel mogelijk letten op sensaties in je lichaam.

Stap 6
Na afloop sta je weer even stil en adem je een paar keer bewust in en uit. Tenslotte bedank je je lichaam dat het zonder morren voor je klaarstond!

ersjabloom_mei_challnge

Over Marisa

Mindfulness-teacher Marisa Garau ontwikkelt digitale cursussen met eenvoudige mindfulness-oefeningen waarbij je niet hoeft te mediteren. Op haar website GrowingMindfulness.nl krijg je advies, oefeningen en je kunt er gratis haar nieuwste e-boek In de flow van mindfulness – zonder tijdrovende meditaties downloaden.

 

Ook interessant