Gezondheid

De mindfulness-teacher: ‘Met aandacht eten, versnelt het afvallen’

tipdag66.png

Tijdens de Fit Challenge krijg je elke dag een tip van een expert uit Margriets deskundigenpanel. Dag 6: mindfulness-teacher Marisa Garau over met aandacht eten.

Marisa: “Eten is zo’n ingesleten gewoonte dat je er maar nauwelijks bij stilstaat. Je eet terwijl je tv kijkt, de krant leest of met je collega’s kletst. Maar als je geen aandacht besteedt aan het proces van eten, ruik je de geuren nauwelijks, proef je alleen de meest dominante smaak en voel je niet of je lichaam genoeg heeft. Voor je het weet, is je bord leeg en heb je nog steeds trek!

Probeer je eerstvolgende maaltijd daarom eens met onverdeelde aandacht te bereiden en te nuttigen. Dat betekent dat je je maaltijd bewust klaarmaakt: met aandacht voor het smeren van je boterham, het snijden van groenten of het bakken van vlees of vis. Vermijd bij het eten stoorzenders zoals tv en smartphone, eet bij voorkeur alleen of meng je niet in het gesprek van collega’s.

Stap 1: kijken
Kijk dan eens goed naar het eten op je bord. Welke kleuren zie je? Zijn er verschillende structuren?

Stap 2: ruiken
Ruik aan het voedsel. Welke geuren kun je herkennen?

Stap 3: proeven
Als je je eerste hap neemt, proef dan de smaken van het voedsel. Herken je bepaalde kruiden?

Stap 4: kauwen
Begin dan te kauwen, waarbij je aandacht hebt voor de structuur van het eten.

Stap 5: slikken
Als je slikt, wees je bewust van de slik-reflex. Voel hoe het voedsel door je keel naar je slokdarm gaat.

Stap 6: voelen
Wacht voordat je een tweede hap neemt. Laat je eerste hap eerst in de maag aankomen en probeer die sensatie te voelen. Pas dan neem je je tweede hap.

Probeer van elke maaltijd en elk tussendoortje de eerste twee of drie happen met volledige aandacht te eten. Hierdoor zul je je sneller voldaan voelen, waardoor je minder kans hebt om te veel te eten!

Over Marisa

Mindfulness-teacher Marisa Garau ontwikkelt digitale cursussen met eenvoudige mindfulness-oefeningen waarvoor je niet ingewikkeld hoeft te mediteren. Op haar website GrowingMindfulness.nl krijg je advies, oefeningen en je kunt er gratis haar nieuwste e-boek ‘In De Flow Van Mindfulness – Zonder Tijdrovende Meditaties’ downloaden.

 

Gezond gewicht verliezen met Streep-je-Slank

Wil jij op een verantwoorde manier afvallen en/of op gewicht blijven? Meld je dan binnenkort aan voor Streep-je-Slank, de deskundige en makkelijke methode van Margriet om je ideale gewicht te bereiken én te behouden. Houd de website in de gaten!

Ook interessant