Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Metalen: waar zijn ze goed voor?

peulvruchten-jpg.jpg

Om gezond te blijven hebben we bepaalde voedingsstoffen nodig. Ook metalen als ijzer, koper en zink spelen hierbij een belangrijke rol. Maar waar zijn ze precies goed voor en hoe zorgen we dat we er voldoende van binnen krijgen?

IJzer

IJzer is een belangrijk mineraal voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat zuurstof in het bloed beter getransporteerd wordt en het houdt je immuunsysteem in optimale conditie. Als je genoeg ijzer eet, produceert je lichaam energie. Je voelt je beter in je vel, energieker en je bent minder vatbaar voor ziektes. Bovendien kun je je beter concentreren en word je minder snel depressief. Eet dus genoeg ijzer!

Peulvruchten als linzen en verschillende soorten bonen bevatten het meeste ijzer. Ook groene kruiden, pure chocolade, tofu en zaden als pompoenpitten bevatten veel ijzer.

IJzer wordt overigens beter opgenomen als je vitamine C eet. Gebruik dus naast ijzerhoudende voeding ook voldoende fruit en groente. Denk aan een papaya (meeste vitamine C!), een sinaasappel of kiwi. Broccoli, paprika en spruitjes zijn ijzerhoudende groenten.

Mangaan

Mangaan is een mineraal met veel belangrijke functies. Het helpt vooral om andere voedingscomponenten beter op te nemen in het lichaam. Ook bevordert mangaan de optimale werking van de schildklier en helpt het de hersenen goed te laten functioneren. Voor vrouwen is mangaan al helemaal een wondermiddel, want het schijnt te helpen tegen pijnlijke menstruaties en stemmingswisselingen.

Wat moet je eten om mangaan binnen te krijgen? In principe zijn alle tropische vruchten rijk aan mangaan, maar in banaan en kokosnoot zit het meest. Kikkererwten bevatten ook veel mangaan. Maak dus eens een lekkere kruidige hummus. Je kunt ook roggebrood of speltbrood bij een broodmaaltijd nemen. Een andere tip is om havermout met pompoenpitten te eten. Ten slotte zijn tofu en tempeh mangaanrijke vleesvervangers.

Chroom

Het is belangrijk dat je genoeg chroom binnenkrijgt. Dit metaal speelt een belangrijke rol bij de werking van insuline in het lichaam en de koolhydraatstofwisseling. Chroom zit in heel veel voedingsproducten, maar vooral in groenten en fruit als broccoli, peulvruchten en peren. Ook zit chroom in volkoren graanproducten en in vlees, vis, eieren en melk. Wil je een extra chroomboost? Kies dan voor mosselen of paranoten.

Koper

Koper mag niet ontbreken in je voeding. Je hebt het dagelijks nodig om alle belangrijke processen in het lichaam, zoals de stofwisseling, draaiende te houden.

Koper helpt bovendien om ijzer op te nemen in het lichaam en het zorgt samen met andere stoffen voor de aanmaak van melanine (de pigmentcellen in onze huid en haren). Door een kopertekort kun je dus vervroegd grijs worden! Het lichaam ziet het hoofdhaar dan namelijk als extra koperopslag en maakt daar gebruik van.

Koper zit vooral in peulvruchten, noten en zaden. Tip: maak zelf eens een lekkere pittige notenmix.

Zink

Zink is voor iedereen een belangrijk mineraal. Er wordt zelfs beweerd dat zink bij mannen kan helpen prostaatkanker te voorkomen. Het helpt vitamine A zijn werk te doen en werkt ook bij de stofwisseling van alcohol, koolhydraten en vetzuren. Verder beschermt zink het lichaam tegen vrije radicalen en helpt het om het immuunsysteem te verbeteren.

De grootste hoeveelheden zink vind je in haring, peulvruchten, rijst, lijnzaad en andere zaden. Voor een zinkboost is een roerbakgerecht met bonenmix een aanrader.

Ook interessant