Relatie hooikoortsklachten darmen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Darmfloratherapeut legt uit: dít is de relatie tussen hooikoortsklachten en je darmen

Bij hooikoortsklachten denk je waarschijnlijk al snel aan jeukende, branderige ogen, een loopneus en niesbuien. Maar wist je ook dat je hierdoor last kunt krijgen van je darmen? Darmfloratherapeut Nienke Gottenbos legt uit wat de relatie is tussen hooikoortsklachten en je darmen.

En wat je kunt doen om darmklachten tijdens het hooikoortsseizoen te verminderen?

De relatie tussen hooikoortsklachten en je darmen

Heb jij tijdens het hooikoortsseizoen ook vaak last van je darmen? Dat zou goed kunnen kloppen. “Het verband tussen hooikoortsklachten en je darmen heeft te maken met histamine”, vertelt Nienke Gottenbos, darmfloratherapeut en auteur van het boek De Poepdokter. “Histamine is het stofje waar mensen met hooikoorts last van hebben, waardoor die bekende klachten zoals jeukende ogen en een loopneus ontstaan. Op zichzelf is histamine geen boosdoener, maar is het een normale stof en onderdeel van je immuunsysteem. Het kan pas klachten veroorzaken als er te veel histamine vrijkomt. Bijvoorbeeld doordat je het niet goed kunt afbreken, doordat je darmflora te veel histamine aanmaakt of doordat je veel voeding binnenkrijgt met histamine.”

Gottenbos gebruikt als voorbeeld een emmer. “In die emmer kan op allerlei manieren histamine terecht komen. Dat is op zich niet zo erg, zo lang je het maar goed kunt afbreken. Hierdoor loopt de emmer weer een beetje leeg. Maar zodra die emmer overloopt, dus wanneer je meer histamine binnenkrijgt dan je kunt afbreken, is het moment dat er klachten kunnen ontstaan.”

Van welke klachten kun je last krijgen?

Gottenbos legt uit dat het niet alleen om de bekendere hooikoortsklachten gaat, maar dat je dit dus ook in je darmen kunt merken. Vaak gaat het om de volgende darmklachten:

Een opgeblazen gevoel

Buikpijn

Dunne ontlasting

“Of je last krijgt van klachten hangt er onder andere van af hoe goed je histamine afbreekt in je darmen, hoe gevoelig je hiervoor bent, of je extra histamine aanmaakt in je darmen en of je bepaalde voedingsmiddelen met daarin histamine hebt gegeten. Dat maakt het soms ongrijpbaar wanneer je er wel of niet last van krijgt”, zegt Gottenbos. “Je kunt je histamine-gehalte laten testen, maar dat is wel een beetje een momentopname. Wat je ook kunt doen, is je darmflora laten testen. Blijkt die helemaal uit balans? Dan is de kans groot dat je gevoeliger bent voor histamine. Daarmee wil ik niet zeggen dat je je hooikoortsklachten helemaal kunt oplossen als je je darmflora in balans krijgt, maar dat is wel de plek om te beginnen als je hooikoorts hebt.”

Als de emmer overloopt

“Je hebt een bepaald enzym dat histamine afbreekt, genaamd DAO. Zo lang je daar voldoende van hebt, kun je die figuurlijke emmer flink vol laten lopen. Maar wanneer je dat enzym niet goed aanmaakt, loopt die emmer sneller over. Als er dan ook nog eens pollen in de lucht zijn en je daar allergisch voor bent, is de kans groter dat je last krijgt van klachten.” Een andere valkuil is volgens de darmfloratherapeut dat mensen die een beetje verkouden zijn en wat extra vitamines willen binnenkrijgen, grijpen naar een sinaasappelsapje. “Maar daar zit juist heel veel histamine in, waardoor je het probleem juist erger maakt.”

Vermijd voeding met veel histamine

Voor een deel heb je dus zelf je histamine inname in de hand. Gottenbos: “In sommige voeding zit meer histamine dan in andere. Daarbij geldt: hoe ouder de voeding, hoe meer histamine. Het zit bijvoorbeeld meer in oude kaas, dan jonge kaas. En in verse vis zit veel minder histamine dan in vis die al een paar dagen oud is. Ook zitten er in kliekjes meer histamine.” De darmfloratherapeut legt uit dat dat komt omdat histamine een afbraakproduct is van bepaalde aminozuren in voeding. “Dat is niet erg of slecht, maar hoe langer voeding de tijd krijgt om door bacteriën te worden afgebroken, hoe meer histamine erin zit.” Daarnaast zit dit onder andere ook veel in rode wijn, chocolade en gefermenteerde producten.

Kun je hier iets tegen doen?

“Er zijn dus een aantal producten met veel histamine die je beter kunt vermijden. Maar andersom zijn er gelukkig ook voedingsmiddelen die zorgen dat de histamine-reactie juist wat milder verloopt”, vertelt Gottenbos. “Dat zijn bijvoorbeeld appels, waterkers, courgetten, koolsoorten zoals boerenkool en broccoli en alle andere groenten en fruit waar het antioxidant quercetine in zit. En als laatste helpen gezonde vetten zoals olijfolie, noten, notenolie en zaden ook om de histamine-reactie te verminderen.”

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden