Gezondheid

Zo gezond is dansen voor je hersenen

dansen-goed-voor-je-hersenen-dit-zijn-de-gezondheidsvoordelen.jpg

Tover je dansmoves eens wat vaker tevoorschijn: dansen is namelijk hartstikke gezond voor je hersenen. Zo zouden danspasjes onthouden je slimmer moeten maken, en maken je hersenen daarnaast ook nog allerlei gelukshormonen aan als je eens flink losgaat op muziek. We zetten een aantal gezondheidsvoordelen voor je op een rijtje.

Hoogste tijd om je hersenen gezond te dansen.

Dansen maakt je slimmer

Je hersenen worden tijdens een potje dansen flink aan het werk gezet. Zo moet je bijvoorbeeld bewegen op de maat van de muziek, moeten je hersenen je spieren flink aansturen en wordt je conditie op de proef gesteld. En heb je echt dansles? Dan zal je brein ook nog hard moeten werken om alle pasjes te onthouden en op het juiste moment uit te voeren. Uit een studie van psycholoog Peter Lovatt blijkt dat pasjes instuderen heel goed is voor je hersenen. Het stimuleert je denk- en leervermogen. Uit Lovatts experiment bleek dat mensen die regelmatig danspasjes moesten onthouden sneller antwoorden vonden op vragen waarvoor je ook stapsgewijs moet nadenken, bijvoorbeeld wiskundevragen.

Dans je hersenen gezond en jong

Uit Braziliaans onderzoek blijkt dat dansen ook de samenwerking tussen verschillende hersengebieden stimuleert. Zo zouden je zenuwcellen en verbinding tussen cellen door dansen worden gestimuleerd. En dat helpt niet alleen je geheugen, maar is ook goed voor je focus. Daarnaast bleek uit een eerder Duits onderzoek van het German Center for Neurodegenerative Diseases al dat dansen ook nog hersenveroudering tegengaat. Onderzoekers lieten tientallen deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 68 jaar achttien maanden lang wekelijks een danscursus of algemene fitnesscursus (inclusief fietsen en Nordic walking) volgen. Daarna werden hersenscans afgenomen. Wat bleek? Vooral dansen leek enorm te helpen tegen hersenveroudering. Dat kwam vooral omdat de hippocampus, een belangrijk deel in de hersenen, bij de proefpersonen was gegroeid.

Lees ook: Onderzoek: jouw manier van dansen zegt meer over je dan je denkt

Goed tegen Parkinson

Dat is niet alleen goed tegen hersenveroudering, maar dit deel van de hersenen is ook verantwoordelijk voor je evenwicht. Niet zo gek dus dat de proefpersonen na anderhalf jaar onderzoek ook een aanzienlijk betere balans hadden dan voor de danslessen. Uit de studie van Lovatt bleek dat dansen ook voordelen had voor Parkinsonpatiënten. Zo kregen zij met ritmisch bewegen op muziek meer controle over hun loopbewegingen. Dat komt doordat het de aanmaak van dopamine stimuleert, wat bij Parkinson vaak stokt. Ook bij hen verminderde dansen evenwichtsproblemen, maar hielp het ook tegen stijfheid en tegen slechte coördinatie.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Dansen tegen angst en depressie

Als laatste kan dansen je hersenen helpen om somberheid en ernstige psychische klachten tegen te gaan. Door te sporten maken we volgens hoogleraar psychiatrie John Ratey neurotransmitters zoals serotonine en noradrenaline aan. Die zorgen dat de angstgevoelens in hersenen worden gekalmeerd. Daarnaast bleek dat hoe intensiever je danst, hoe meer je hersenen impulsen kunnen beheersen en je beter kunt plannen. Ook geeft dansen en het aanleren van danspasjes je een mentale boost. Het zou daarmee zelfs helpen tegen depressieve gedachtes. Daarnaast maak je door te dansen ook meer gelukshormonen en oxytocine aan en dat zorgt niet alleen voor een fijn gevoel en meer energie, maar ook dat je achter af beter kan ontspannen. Dansen werkt daarmee voor je hersenen als een soort beloningssysteem en daarom zou het volgens sommigen zelfs een beetje verslavend kunnen voelen. 

Bron | NU.nl, Nouveau, Psychologie Magazine
Beeld | iStock

Voice Uitdaging

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant