Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dankzij déze trucjes kun je minder eten en toch voldaan zijn

minder-eten.jpg

Behoort afvallen tot een van je goede voornemens dit jaar, maar heb je geen zin om de hele dag met een hongergevoel rond te lopen? Dankzij deze tips van Dr. Ludidi krijg je met minder eten tóch een voldaan gevoel.

Rode peper

Heb jij geen moeite met pittig eten? Dan hebben wij goed nieuws voor je: rode peper zorgt namelijk sneller voor een voldaan gevoel. Het bevat het stofje capsaïcine, dat een hongergevoel kan verminderen door bepaalde cellen in het maag-darmkanaal te prikkelen. Ook stimuleert rode peper de warmteproductie door het lichaam, waardoor je wat eerder een vol gevoel hebt. Daarnaast zorgen hoge concentraties capsaïcine ervoor dat de stofwisseling verhoogd wordt.

Kleiner bord

Wat ook nog wel kan helpen, is om van een kleiner bord te eten. Professor Charles Spence, hoogleraar gastrofysica op Oxford Uuniversity, legt uit hoe dit precies werkt: “Doordat de visuele input je brein vertelt dat je bord overmatig gevuld is, krijg je het idee dat je een ontzettend grote maaltijd eet en dus genoeg hebt aan die portie.”

Vrolijk muziekje

En professor Spence heeft nog een goede tip, namelijk eten onder het genot van een vrolijk muziekje. “Geluiden en zogenaamde soundscapes (geluiden die samen een akoestische, waarneembare omgeving vormen) kunnen van invloed zijn op hoe intens wij smaken proeven. Eten smaakt al gauw zo’n tien tot twintig procent zoeter wanneer er vrolijke muziek wordt afgespeeld tijdens het nuttigen van de maaltijd. Vrolijke muziek kenmerkt zich door opgewekte, lichte tonen,” legt Spence uit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Foto | iStock

Ook interessant