Gezondheid

10 tips om je dagelijkse kopje koffie gezonder (én lekkerder) te maken

10-tips-om-je-dagelijkse-kopje-koffie-gezonder-en-lekkerder-te-maken.jpg

Een kopje pure zwarte koffie is in principe niet ongezond: het zijn juist de dingen die we er aan toevoegen die het ongezond kunnen maken. Gelukkig kunnen de volgende toevoegingen geen kwaad. Sterker nog: met deze tien tips maak je je kopje koffie juist gezonder.

1. Voeg MCT-olie toe

Het klinkt misschien een beetje gek, olie toevoegen aan je kopje koffie. Maar MCT-olie is niet zomaar een olie: het is een supplement dat volledig uit olie bestaat, afkomstig van kokos, palm of palmpitolie. Het bevat alleen de olie met een bepaalde lengte van het vetzuur. Dit zijn de zogenoemde middellange keten vetzuren (C6 – C12). Onderzoek van de European Journal of Clinical Nutrition wijst uit dat het toevoegen van MCT-olie aan koffie het hongeronderdrukkende hormoon leptine verhoogd. Kortom: door vet toe te voegen aan je bakje troost, verminder je je hongergevoel.

“Ik raad dit vaak aan, omdat het toevoegen van MCT-olie aan je koffie ervoor zorgt dat je meer energie uit je maaltijd kan halen en je urenlang verzadigd kan houden”, zo vertelt voedingsdeskundige Kristin Kirkpatrick. “Het helpt je namelijk om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.”

2. Kies de juiste zoetstof

Veel mensen denken dat het vervangen van suiker door zoetstof een gezonde keuze is, maar dit is lang niet altijd zo. Niet alle zoetstoffen zijn namelijk goed voor je – of beter dan echte suiker. “Sommige zoetstoffen, zoals erythritol, kunnen zorgen voor gasvorming en een opgeblazen gevoel”, zegt Taub-Dix.

Wil je toch graag iets zoets in je koffie? “Probeer dan Stevia, dit is namelijk natuurlijk afkomstig van een plant.” aldus de auteur.

Lees ook: van molasse tot stevia: 6 gezonde alternatieven voor suiker

3. Combineer het met voedsel

Heb jij na het drinken van een straffe bak vaak last van je maag? Probeer je bakkie leut dan te combineren met wat eten. “Voor sommige mensen is koffie drinken op een lege maag te hard en te zuur”, zo vertelt Taub-Dix. “Hoewel het ideaal is om je maag te vullen met voedsel om een ​​deel van de zuurgraad van koffie te compenseren, kan het toevoegen van (plantaardige) melk ook de impact op je maag verlichten,” aldus Taub-Dix.

4. Voeg natuurlijke smaken toe aan je kopje koffie

Wil je je koffie graag wat zoeter maken? Voeg dan een scheutje vanille-extract of een snufje kaneel aan je kop koffie toe, voor een caloriearme sensatie. Vooral kaneel heeft aardig wat gezondheidsvoordelen. “Van kaneel is aangetoond dat het de bloedsuikerspiegel stabiel houdt”, zo vertelt Bonnie Taub-Dix, auteur van Read It Before You Eat It: How to Decode Food Labels and Make the Healthiest Choice Every Time. Volgens een onderzoek gepubliceerd in Diabetes Care, kan kaneel bovendien het risico op hartaandoeningen verminderen door een gezond cholesterol-level te ondersteunen.

5. Gebruik plantaardige melk

Drink jij het liefst melk in je koffie? Vervang je gewone melk dan eens voor plantaardige melk. Dit is niet alleen gezonder, het smaakt ook nog eens beter. “Ik geniet ervan om koffie te combineren met iets dat het waardevoller maakt, zoals amandelmelk, zodat ik weet dat ik calcium en andere waardevolle voedingsstoffen binnen krijg”, zegt Taub-Dix. Verwarm bijvoorbeeld eens wat ongezoete amandelmelk met hete koffie en een snufje kaneel of cacao. Genieten gegarandeerd!

6. Gevoelig voor cafeïne? Ga voor decaf

“Als gewone koffie je zenuwachtig maakt of je ’s nachts wakker houdt, kies dan voor cafeïnevrij,” zo adviseert Taub-Dix. “Houd er wel rekening mee dat cafeïnevrije koffie alsnog een kleine hoeveelheid cafeïne kan bevatten.” Normaal gesproken bevat een kopje decaf ongeveer zes milligram cafeïne, wat natuurlijk alsnog weinig is vergeleken met de gebruikelijke 260 milligram van een gewone koffie.

7. Drink het voor een work-out

Het drinken van koffie is een fantastische manier om je op te vrolijken en om in beweging te komen. Probeer het daarom eens als een pre-work-out drankje. “Drink een kopje koffie om je een boost te geven en ga lekker sporten of wandelen,” zo adviseert Taub-Dix. Deze combinatie zou je ook nog eens helpen om je metabolisme te stimuleren.

8. Drink het heet

Hoewel een ijskoffie natuurlijk hartstikke lekker is, geeft een hete koffie veel meer antioxidanten af. Probeer daarom je ijskoffie wat vaker te verruilen voor een hete koffie, zeker nu het wat kouder wordt!

9. Voeg collageenpoeder toe

Steeds meer mensen zweren bij collageenpoeder en dat is niet voor niks. Collageenpoeder kan je namelijk helpen om de gezondheid van je gewrichten en botten te bevorderen. Meng een eetlepel in hete koffie en laat het volledig oplossen – je proeft er niks van, maar je lichaam heeft er zeker baat bij!

10. Gebruik een cafetière

Wil jij jezelf ’s ochtends wat tijd besparen maar tegelijkertijd gezond blijven? Doe dan gemalen koffie in een cafetière. Onderzoek gepubliceerd in Cancer Causes & Control heeft namelijk uitgewezen dat het consumeren van gekookte koffie (ofwel koffie gezet met een cafetière) verband houdt met een verlaagd risico op borstkanker.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Wil jij graag een kopje koffie met je vriendinnen drinken op een leuk event? Kom naar de Margriet Winterfair! Bestel nu je kaarten hier en sleep je vriendinnen mee voor een dagje eindeloos koffie leuten, winkelen, workshops volgen en nog veel meer.

Ook interessant