Dagelijks dertig minuten fietsen; zo gezond is dat. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dagelijks 30 minuten fietsen: dít effect heeft dat op je lichaam

Met de wind door je haren lekker in de buitenlucht: in Nederland fietsen we jaarlijks behoorlijk wat af. Maar wat doet dat rondje fietsen eigenlijk voor je lichaam? En waarom is het zo goed voor je om vaker op de fiets te stappen?

Dít is wat dagelijks dertig minuten fietsen voor je lichaam doet.

Uithoudingsvermogen en meer energie

Dagelijks minstens dertig minuten te fietsen brengt dat een hoop gezondheidsvoordelen met zich mee. Zo werk je onder andere aan je cardiovasculaire en spieruithoudingsvermogen en verbeter je je aerobe capaciteit. Dit zorgt ervoor dat je het fietsen langer volhoudt. Daarnaast is de kans groot dat je door de dag heen meer energie hebt. Lichaamsbeweging helpt namelijk om je algehele uithoudingsvermogen een boost te geven.

Vetverbranding

Het is natuurlijk hartstikke fijn om jezelf fitter te voelen en je uithoudingsvermogen te verbeteren. Dat is niet het enige, want daarnaast verbrand je tijdens het fietsen ook vet. Je vetverbranding komt pas op gang na dertig minuten inspanning en werkt pas echt goed na een uur. In het eerste halfuur verbrandt je lichaam suikers in je bloedbaan en later gaat het over naar je vetreserves. Fietsen is de perfecte sport om vet te verbranden, omdat het niet zo intensief is en je het vaak langer kunt volhouden. Daarbij is het wel belangrijk dat je wat intensiever beweegt en het tempo wat hoger houdt.

Waar cardiotrainingen zoals hardlopen al gauw je gewrichten zwaar belasten, is dat met fietsen minder het geval. De pedalen zorgen ervoor dat er minder druk komt te staan op je knieën en heupen, waardoor je je kunt focussen op het opbouwen van spierkracht en minder last krijgt van pijnlijke gewrichten.

Meer evenwicht

Door dagelijks te fietsen krijg je meer evenwicht. Doordat je continu bezig bent met het stabiliseren van je fiets, worden je armen, benen en bovenlichaam sterker. Heb je thuis een hometrainer staan? Dan verbeter je je evenwicht door uit het zadel te rijden. Hiermee train je de spieren in je benen, waardoor je meer evenwicht ontwikkelt. En dat kan goed van pas komen in het dagelijkse leven.

Fietsen houdt je huid jong(er)

Wanneer je drie keer per week 45 minuten fietst, houd je volgens onderzoek je huid jong(er). De bloedcirculatie in het huidweefsel neemt toe en daardoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Dit heeft een verjongende werking op je huid. Vergeet je niet in te smeren met een SPF-crème als je naar buiten gaat, vooral als de zon fel schijnt kun je snel verbranden en is natuurlijk slecht voor je huid.

Goed voor je weerstand

Door vaak op de fiets te stappen verhoog je je weerstand en ben je beter gewapend tegen bacteriën en virussen. Sportarts Tom Teulingkx legt aan Libelle.be uit hoe dat zit: “Sommige mensen zijn bang dat ze, als ze in de regen of koude fietsen, sneller een verkoudheid zullen oplopen. Maar dat klopt niet: verkoudheden doe je op door in een warme ruimte met veel mensen dicht op elkaar te zitten.”

Goed voor je hart- en bloedvaten

Tijdens het dagelijkse rondje op de fiets verhoogt je hartslag en wordt het bloed sneller door je aderen gepompt. Als dat proces snel verloopt, worden voedingsstoffen sneller aangevoerd in je lichaam en worden afvalstoffen juist sneller afgevoerd. Daarnaast zorgt regelmatig fietsen ervoor dat je hart in ruststand gezonder is. Uit onderzoek blijkt dat minimaal 2,5 uur bewegen per week het risico op hart- en vaatziektes verlaagt. Door elke dag een halfuur te fietsen kom je dus al aan de beweging die je nodig hebt.

Het dagelijkse rondje fietsen kun je natuurlijk zo zwaar maken als je zelf wilt. Zo kun je ervoor kiezen om een intensiever rondje te fietsen op bijvoorbeeld een mountainbike. Of je stapt lekker op je ‘normale’ fiets en fietst over vlak terrein. Je hebt het helemaal zelf in de hand!

Fietsen vermindert stress

Tijdens het fietsen komen er endorfines vrij in je lichaam. Deze hormonen worden ook wel ‘gelukshormonen’ genoemd en kunnen stress verlichten. Daarnaast kunnen die hormonen positieve gedachten oproepen in je hersenen. Dus zit je even niet zo lekker in je vel? Pomp je banden dan op en stap op de fiets. De kans is groot dat je je snel weer een stuk beter voelt.

Bron: Adidas, Libelle.be, reisroutes.nl

Lisa MancheGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden